måndag 2 juni 2008

Återigen ett kap

Som den minnesgode läsaren av min gamla blogg vet, hade vi i IOGT-NTO-föreningen i höstas besök av Anna Braw, som sammanställt några intressanta kokböcker. Det var ju ett program som jag sugit länge på och som jag äntligen lyckades få till. Ytterligare ett program som jag sugit på länge verkar nu falla på plats i samband med att vi planerar höstens och nästa vårs verksamhet i föreningen. För en del år sedan i samband med att jag på internet sökte information om villkoren för att bli riksspelman, upptäckte jag till min förvåning att min gamla fiollärare satt med i den jury som utser riksspelmän. Och självklart är hon själv också riksspelman. Redan då väcktes tanken att det skulle vara roligt om hon kom till vår förening och pratade lite kring riksspelmän eller så. Både för att det är ett intressant ämne och för att hon varit min fiollärare. När jag talade med henne i telefon idag visade det sig att hon gärna skulle komma till oss och prata lite. Kul tycker jag. Det kommer bli nästa vårs höjdpunkt.

Det värsta var att hon faktiskt kom ihåg mig, fast det var närmare 35 år sedan jag hade henne som lärare. Det var inte bra. Jag gillade henne aldrig på den tiden. Det berodde på att hon tvingade mig att spela folkmusik, men det var ju inte därför jag hade börjat spela fiol. Det var ju för att spela klassisk musik. Så småningom fick jag en lärare som spelat i hovkapellet. Det var mycket bättre tyckte jag. Då. Idag är jag inte lika säker på att det var bättre. Hade jag blivit intresserad av folkmusik hade jag förmodligen aldrig slutat spela fiol och jag hade förmodligen haft en lärare som verkligen hade stöttat mig i upptäckten av folkmusiken. Det som gjorde att jag så småningom tröttnade på fiol och klassisk musik i allmänhet var frånvaron av sånt som folkmusiken är full av. Spelglädje, spontanitet, utrymme för stundens ingivelse och enkelheten i musiken som kräver total närvaro och känsla i framförandet. (Allt sånt som också finns i Bluesen.) Men nu blev det inte så. Vi får se om jag dammar av fiolen och börjar spela folkmusik när Christna har varit och pratat för vår förening. Jag återkommer.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej P!
Anna Braw´s "föreläsning" om Kyrkkaffe återkommer nu å då i minnenas allé. Har Du hennes mailadress? Lovade ju att bidra med en kvinnas hemliga recept till andra boken "Påtår". Har efter mycket om å men lyckats övertala henne att delge omvärlden "Adelina-kakan". Är det månne försent att inkomma med recept nu? Krya på fotvaden... =0)

Hundblues sa...

Hej, roligt att höra av dig igen. Jodå jag har hennes mejladress. Den finns också på förlagets hemsida vill jag minnas (www.libris.se). Men jag vill också minnas att det är försent att komma med recept till påtåren. Jag tror deadline var någon gång i januari eller februari. Men det borde också stå på hemsidan. Om du inte hittar hennes adress där kan jag mejla över den till dig.