fredag 20 juni 2008

Misslyckad förhandling

Nu äntligen, 4 månader efter att jag fick tjänsten har företaget slutgiltigt bestämt sig för hur dom vill avlöna mig. Mina krav som jag formulerade den 11 februari kunde dom naturligtvis inte tänka sig att tillgodose. Man kan säga att jag misslyckades på alla punkter. Ingen tjänstebil, maximal bonus bara 25% av årslönen (mitt krav var 30%) och inte fan fick jag 55.000 i månadslön heller. Snåljåpar!!!! Problemet heter Centralstyrt Storföretag. Hade min chef och hans chef bestämt själva hade vi nog kommit mycket mer överens. Det finns en princip att man inte kan höja en lön mer än 8% när någon byter jobb inom företaget, och detta oavsett vad personen tjänar och vad den nya tjänsten "är värd".

Men N.B. jag anser inte att det på något sätt är synd om mig. Det finns massor med människor som skulle vara överlyckliga över mindre än halva mitt lönekrav, utan både tjänstebil och chans till bonus. Och jämfört med alla som sliter inom vård och omsorg, skola och ungdomsverksamhet, är jag fan inte värd ens hälften av vad jag får. För att inte tala om arbetslösa och sjukpensionärer. Det här med lönebildning i samhället är ingen lätt fråga. Men det känns fel att jag, som har inihelvete roligt på jobbet och trivs som fisken i vattnet och samtidigt sysslar med något så trivialt som telekommunikation, ska tjäna mer än dubbelt så mycket som till exempel en gymnasielärare. Så mitt missnöje är enbart i relation till vad mitt företag betalar andra i motsvarande position, och vad den berömda "marknaden" anser att en sådan tjänst jag har är värd, vilket alltså är ungefär 52.000-54.000 i månaden, tjänstebil och chans till bonus på 30% av årslönen. Nu blev det alltså lite mindre. Men vem fan bryr sig?

PS Sista menigen hoppas jag min chef inte läser

Inga kommentarer: