fredag 9 maj 2008

Vi har ingen hund, vi har en oxe

Någon som minns första boken om Ture Sventon? Ture Sventon, Privatdetektiv hette den. Näe, det är det nog ingen som gör. Möjligen minns man den underbara filmatiseringen till julkalendern med Helge Skoog som Ture Sventon. I alla fall, den utspelar sig i Lingonboda där Vesslan försöker sig på utpressning av Fröknarna Fredriksson. Men Vesslan sitter mest i garderoben på stora hotellet och dricker hallonsaft. Till medhjälpare har han Oxen, en minst sagt storväxt drummel som snor Sventons semlor och sedan klagar för Vesslan att semlor är jolmiga. När Vesslan frågar om han inte vill ha lite hallonsaft istället, ryter Oxen "JAG VILL HA ROSTBIFF!!"

Trots att Ia inte fått några semlor idag sa hon JAG VILL HA ROSTBIFF. Sen sträckte hon sig upp på middagsbordet och snodde en rostbiffskiva från fatet. Jävla hund.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Klart Ia ska ha rostbiff!

Hundblues sa...

Ja, men JAG VILL OCKSÅ HA ROSTBIFF!!!

ulrika sa...

Klok hund som förser sig själv...... Tito åt upp lillhusses hamburgare med pommes igår, vi andra åt extra gott inför helgen och han ville ju ockå vara med och fira in helgen precis som Ia.

Hundblues sa...

Rostbiff kan jag stå ut med att Ia tar, men hade hon snott min hamburgare med pommes, då hade jag blivit sur.

Anonym sa...

hahahha...härlig hund!
jag älskar ture sventon o fått mammas gamla exemplar som knappt håller ihop för de är så sönderlästa av alla i familjen...
Vi brukar citera mkt ur böckerna, bla så skriker vi "dröm el längtan?!" rätt ut ibland...å sen fnissar vi men inte många förstår...

Hundblues sa...

Jamen vad roligt med fler som förstår sig på god litteratur. Och som vet att pastejer absolut inte får vara för smackiga. Och vad roligt att det finns fler familjer som citerar vilt ur böcker och filmer till omvärldens stora oförståelse.