söndag 18 maj 2008

Bloggagratis vs Blogspot

På förekommen anledning (se kommentar i tidigare inlägg) tänkte jag här skriva några ord om skillnaden mellan bloggagratis (min tidigare bloggportal) och blogspot.

Naturligtvis kan man inte enkelt säga vilken portal som är bäst. Det är naturligtvis en smaksak, och lite grann kopplat till vilka behov man har.

Bloggagratis är väldigt enkel att använda. Det tar inte många minuter innan man är "up and running". Bloggagratis har också en väldigt bra portalsida, eller startsida där man liksom börjar. Senaste inläggen är uppräknade, och diverse toplistor finns tillgängliga. Det är ganska lätt att hitta nya bloggbekanta. På grund av sin enkelhet är också möjligheterna att utforma sin blogg som man vill rätt begränsade.

Blogspot däremot är lite meckigare att komma igång med. Men det är inte speciellt svårt här heller. Blogspot har, såvitt jag vet ingen startisda (har jag fel så berätta det gärna för mig, för jag saknare den verkligen). Det innebär att man är mycket mer annonym här än på bloggagratis. Det finns inte heller några spännande toplistor eller så. Däremot är möjligheterna att utforma sin blogg som man vill i det närmaste obegränsade. Man är också fri att använda HTML-kod på ett annat sätt än på bloggagratis. Det förutsätter dock att man behärskar det (vilket jag inte gör). Tillförlitlighetsmässigt har jag inte märkt några problem alls på blogspot. Och en stor fördel tycker jag är att det inlägg man skriver automatsparas tämligen regelbundet, så borttappade inlägg som man filat på i oändlighet, är ett minne blott.

Slutsats, fundera på vad du vill kunna göra. Vill du bara skriva text rakt upp och ner är bloggagratis alldeles utmärkt. Vill du har stora möjligheter att utforma bloggen som du vill ha den är blogspot mer rätt. Men då får du (såvitt jag vet) inte startsidan med alla fina finesser. Blev du klokare Alma?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja tack, jag blev så mycket klokare MEN, och ett stort men, som du säger så finns ingen startsida. Jag har varit och nosat på metrobloggen och där finns en startsida. Jag skulle vilja ha en startsida med senaste inläggen och annat. Topplistor skiter jag högaktningsfullt i men att få en översikt på bloggare skulle jag önska. Varför kan man inte få allt?
Automatspar är ju bra och att få använda html-kod är bra. Jag är html-kodare, det är så jag skapar de sidor jag gör till andra.

En annan sak. Märkligt på bloggagratis är att ju färre, eller inga alls, inlägg man skriver desto fler besökare/läsare blir det.


Tack för ditt svar!

Hundblues sa...

Ja, problemet är att man måste veta vad man vill, och man tvingas prioritera på sin önskelista. Jag vet att du kan HTML, därför tror jag att blogspot kan passa dig. Jag inbillar mig vidare att metrobloggen innehåller reklam, det slipper jag ju här. Men som sagt, vill man ha en startsida så funkar ju inte blogspot.

Och visst är det märkligt, jag har fortfarande tio gånger fler besökare på min gamla blog än här.

Anonym sa...

En totalt ovidkommande kommentar:
Pelargonen du fick av Hanna

Texten fr Sv Pelargonsällskapet

Mr Wren
zonalpelargon
Enkla cinnoberröda blommor med mycket bred vit kant ytterst på kronbladen. Gängligt växtsätt, grenar sig inte gärna. Firman Conn of California fann sorten i en Mr Wrens trädgård – därav namnet Mr Wren. Reverterar ibland och blir helt röd.
Källa: R. Phillips & M. Rix: Conservatory and Indoor Plants, Volume 1. MacMillan 1997.
Synonym: Max Wren

LILLA MAMMA

Hundblues sa...

Aha