lördag 10 maj 2008

Dagboksblad 10 maj 2008

När jag vaknade i morse var foten fortfarande svullen och ont gjorde den. Inte så mycket som igår, men det var fortfarande VÄLDIGT synd om mig. Jag såg framför mig hur jag skulle bli tvungen att sitta i en stol i trädgården hela dagen och inte kunna göra någonting. Väldigt synd om mig skulle det bli. Möjligen skulle jag kunna variera lite med att ligga i hammocken. När jag beklagade mig för frun vid frukosten sa hon att hon nog skulle kunna ordna en rullator åt mig, så att jag i alla fall skulle kunna gå omkring lite på ägorna. Så efter frukosten linkade jag ut i trädgården och satte mig till rätta i trädgårdsfåtöljen och läppjade på en cappuccino (men glöm inte det, ALDRIG cappuccino efter klockan 11) och väntade på att frun skulle komma med rullatorn, vad hon nu skulle få den ifrån. Men vad ser jag när jag just druckit ur? Jo, frun som kommer släpande på gräsklipparen. Det var ju en jävla rullator. Så det blev till att vanka fram och tillbaka i trädgården med gräsklipparen framför sig, så förutom att jag fått gå lite har även gräset blivit klippt.

Sedan hade jag fått igång foten så pass att jag kunde åka och hyra ett släp. Sedan fyllde vi släpet (två gånger) med ris, buskar och rester från nedsågade träd och körde till återvinningen.

Medan frun promenerade hunden efter middagen (före middagen gick det ju inte för det var så jävla varmt) begick jag hammockpremiär. Jag släpade ut dynorna och la mig och vilade. Hammocken är en förbannat bra uppfinning.

Eftersom jag vilat så mycket idag och bara rört mig med stöd, hade jag kraft nog att baka en rabarber- och jordgubbspaj (den missade ni Hannah) och lite italienskt lantbröd. Nu återstår bara te och det nybakade brödet på sängen.

7 kommentarer:

Anonym sa...

lät som du ändå gjorde massor med din skadade fot, aja baja..då tar det längre tid innan du blir bra.
å vad man blir sugen när man läser om allt gott du bakar..
vi gjorde iaf en rabarberpaj igår...men ett italienskt lantbröd hade ju inte varit fel..
har du nåt kanon dunder recept som är typ vinst varje gång o som tom en bakidiot inte kan misslyckas med?

Anonym sa...

Breezie sänder en tycka synd om kram. Ta hand om foten ;)

Anonym sa...

FAN vilken paj vi missade! ok,nästa gång så kommer vi komma förbi...

Hundblues sa...

Breezie, tack!

Hannah, det låter bra. Jag tar det som ett löfte.

Hundblues sa...

Catrin, jag har ju inte ont i foten. Då är det svårt att sitta still.

Vad gäller bakning har jag skrivit ganska mycket om det tidigare i min gamla blogg. En kort sammanfattning av det är att det är SVÅRT att baka. Klart jag kan dela med mig av recept, men knepet ligger inte i receptet utan i beredningen av degen. Och då är det två saker som är avgörande. 1) Använd lite jäst och använd kallt degspad så att degen kan jäsa länge, eller i alla fall två timmar. 2) Ha inte i för mycket mjöl, utan knåda utav helvete i stället så att glutenet knådas fram som kan binda vätska. Då går det åt mindre mjöl och brödet blir luftigare. Och "utav helvete" betyder 15 minuter i effektiv maskin. Knådar man för hand får man nog räkna med det dubbla.

Anonym sa...

zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz.....
(jag får köpa bröd istället)

Hundblues sa...

Catrin, snart är det inte långt till Olof Victors i Glemmiebro. Där kan du köpa gott bröd.