måndag 26 maj 2008

Dagboksblad 26 maj 2008

Skulle man orka masa sig upp till jobbet på måndagsmorgonen, efter den fullständigt uttröttande söndagen, som dessutom avslutades alldeles för sent då jag fastnade vid datorn för att mecka bilder från utställningen? Ja, det var knappt att jag kom i väg till jobbet i anständig tid. Tur man har flextid.

På kvällen var det åter dags för rallylydnadskurs. Ett roligt och intressant kurstillfälle. Kursen började med lite "uppvärmning" i form av fotgående för att öva upp kontakten. Och det var så roligt att se Ia och frun lulla i väg bort över gräsmattan, för det formligen strålade av gläde och samarbetsvilja om Ia. Förresten om hela ekipaget. Det syntes så tydligt att dom hade roligt. Några nya skyltar presenterades, och momenten i sig är väl inge svåra, varken att förstå eller egentligen att genomföra. Det svåra, som alltid är att behålla kontakten med hunden när momentet är avslutad. Och ska man sedan gå en hel bana är det ett riktigt helvete. Fick jag erfara. Dagens bana gick först frun med Ia. Det gick väl sisådär tycker jag. Dom missade en hel del, gjorde fel och hoppade över en del. Sedan skulle jag gå. Man kan säga att jag klarade banan galant, synd bara att inte hunden var med mig. Annat än fysiskt (och knappt det) Mentalt var på något helt annat ställe än en rallylydnadsbana med mig. (jävla hund.) Sedan försökte frun igen, och då gick det hur bra som helst. Klart att det går bra när jag varmkört hunden. Eller också var det så att Ia och jag inte är speciellt samkörda på en bana. Ett eller annat moment ute på en promenad är inga problem, men på en bana är vi kanske inte så sampratade. Men det är väl bara att öva,.

Inga kommentarer: