torsdag 8 maj 2008

Dagboksblad 8 maj 2008

Efter att ha baka citronmarängpaj och förberett fotokursen till idag gick jag och la mig. Klockan två. Det blev följdaktligen inte mer än 4,5 timmars sömn i natt. Det börjar kännas nu kan jag säga.
Efter Ias och min lilla lek i trädgården i eftermiddags åkte jag på fotokurs. Sista gången var det. Och jag måste säga att jag är lite besviken. Det var alldeles för mycket repetition från grundkursen. Det kändes lite fel nivå, antingen på mig eller hos de andra deltagarna. När läraren idag återigen hade gått igenom exponeringskompensationsfunktionen (som jag tycker man borde avhandlat klart i grundkursen) frågar en deltagare. "Den här pilen som oftast står på noll, mellan plus och minus, hur ska man använda den? ("Den här pilen..." är just exponeringskompensationen som läraren nyss gått igenom.) Jag hade förväntat mig mycket mer prat kring bildspråk och komposition. Men det var det nästan ingenting om. Dock har vi talat lite om ljussättning och hur man enkelt kan ordna ljus hemma. Hur som helst, något har jag i alla fall lärt mig. Och jag kanske ska gå en kurs i höst också. En specialkurs. Porträttfoto eller så. Till en kurs med ett så pass snävt ämne hoppas jag att de som anmält sig kan grunderna i foto.

Nu ska jag försöka ta mig upp för trappan, vilket inte är så lätt med min svullna och skadade fot, och gå och lägga mig.

Inga kommentarer: