lördag 31 maj 2008

Är det en styrka eller en svaghet?

En av de första uppgifterna i mitt nya jobb som chef är att anställa mer personal. Därför har jag under denna vecka genomfört ett antal anställningsintervjuer. Och självklart ska man vid en sådan fråga en person om dess styrkor och svagheter (eller förbättringsområden som det så pedagogiskt ibland kallas). När man ska tala om detta kan man ibland upptäcka att en egenskap kan vara både en styrka och en svaghet, lite grann beroende på hur man ser på det, och kanske lite på omständigheterna. Till exempel kan noggranhet vara både och. Det är väl bra att man är noggrann, men är man för noggrann blir man ju aldrig klar. Så är noggranhet en styrka eller en svaghet? En av personerna jag intervjuade sa att en av hans egenheter var att han litade på folk, och det kunde ju både ses som en styrka och en svaget. Jag sa då åt honom att hans uppfattning om det är en styrka eller en svaghet faktiskt säger ganska mycket om honom, och samtidigt tänkte jag: Säger du att det är en svaghet åker du ut på direkten din jävel. Men han förstod vad jag ansåg vara rätt svar, så han sa att det var en styrka. Men honom tänker jag nog inte anställa. Eller tänk om han är en hemlig läsare av min blogg. -Hej Peter, jag beklagar, du får nog inte jobbet hos mig. Att ens tänka tanken att tillit skulle vara en svaghet diskvalificerar dig direkt från att jobba på mitt projektkontor. Sorry!

2 kommentarer:

Anonym sa...

För mig är det en styrka att tro sig veta, vem man kan lita på. En svaghet är att lita på fel person.

Hundblues sa...

Mjae, jo, det är nog riktigt. Fast i detta sammanhang vill jag nog mena att veta vem man kan lita på är en färdighet och inte en egenskap. Men visst har du rätt.