onsdag 21 maj 2008

Konsten att tukta en BMW-förare

Innan jag börjar mitt egentliga inlägg med anknytning till rubriken, vill jag för säkerhets skull återigen tydliggöra min ståndpunkt om BMW-förare. De flesta idioter jag möter i trafiken kör BMW, vilket alltså inte betyder att alla som kör BMW är idioter, men väl att de flesta jubelidioter kör BMW. (Med BMW avses i denna text bilar, inte MC!)

Jubelidioterna som kör BMW (och för all del andra märken också) ska ju till varje pris fram fort och utan att ta hänsyn till andra. Och det är just bristen på hänsyn och respekt som upprör mig mest (och för den delen i bara i trafiken.) Men det finns ett sätt att få den mest förhärdade idiot, och i synnerhet de som kör BMW, att visa hänsyn. Det är att tränga sig i bilköer på MC. Om man kör om en bilkö på MC finns det en hel del bilister som kör in till kanten, så att man lätt ska kunna köra om utan att byta fil. Och förvånansvärt många av dessa är just BMW-förare. Jag tror att det handar om att signalera grupptillhörighet. Många av dessa jubelidioter i trafiken har naturligtvis köpt BMW för att stärka sitt självförtroende. Men egentligen skulle de kanske ännu hellre vilja köra hoj, för det stärker självförtroendet ännu mer. Och då tror jag att de genom att gå in till kanten försöker ge sken av att de tillhör MC-folket, eftersom alla hoj-åkare vet hur uppskattat det är när någon går in till kanten. Och det märkliga är att det fungerar till och med när jag kommer på min Vespa.

Inga kommentarer: