måndag 5 maj 2008

Dagboksblad 5 maj 2008

Och så har frun begivit sig till Finland på tjänsteresa igen. Hela veckan dessutom. Fan hur ska jag hinna med? Lämna och hämta på dagis varje dag. Upptagen varje kväll denna vecka. Och dessutom har jag börjat mitt nya jobb och har kvar det gamla. Kan bli intressant att se om jag orkar. (Det gör jag säkert, men tyck gärna synd om mig i alla fall.)

Efter middagen åkte jag på styrelsemöte i IOGT-NTO-föreningen. Vi höll framför allt på med planeringen av höstens och nästa vårs program. Väl hemkommen från det, var det dags för hundpromenad. Ingen lägre kanske, eftersom Ia hade fått promenera en halvtimme medans jag var borta. Men en liten sväng tänkte jag ändå gå. Dessvärre gick det inge bra, för när jag bara kommit en liten bit träffade jag på grannens systerdotter (som också bor i kvarteret) som var ute och gick med sin riesen. Och av någon anledning är hon oerhört pratsam och trevlig mot oss (jag vet inte varför). Och vi slog följe och pratade hundar. Mycket trevligt. Men det fick till följd att jag inte gick så långt. Men trevligt hade jag.

När vi kommit in skulle jag aktivera Ia. Vi håller på att lära henne "spela piano". Det betyder att hon ska lägga upp framtassarna på klaviaturen så att det låter. Det är inga problem så länge man står alldeles framför pianot. Då förstår hon direkt vad "spela piano" betyder. Men står man en bit i från förstår hon inte alls. Nu i kväll övade jag på att i mycket små steg gå längre och längre bort från pianot, och det tar sig. Nu kan jag nästan stå i köket och säga "spela piano"

Nu har emellertid Ia knoppat in, och jag ska göra detsamma.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, en musikalisk Lagotto! Då kan ju du kompa på gitarren! :-)

Hundblues sa...

Utmärkt förslag. Dessutom är det ju så att så fort jag spelar gitarr, pinao, fiol eller dragspel vill Ia vara med och sjunga.

Anonym sa...

Självklart tycker jag synd om dig!

Jag har lärt Mio high five, tass mot hand. Lite coolare variant av vacker tass. Spela piano var ju ett tips.

Anonym sa...

ja låter bli att kompa på flöjt iaf o skonar er från det!
vi har sjåpat o skämt ut oss idag o uppfunnit en ny hundras! Volangtaxen!

Hundblues sa...

Catrin, vad som händer om jag börjar spela Bluesmunspel ska vi inte prata om. Men du får gärna vara med på flöjt. Jag lovar, du överröstar inte sången.

Christin, roligt att höra av dig igen. Vi har lärt Ia både vacker tass, give me five och give me ten. Lära lagotto spela piano är inte så svårt, men vill man ha en utmaning kan man ju försöka lära den att ta ett ackord. Vad sägs om BbMaj7-9, om det nu finns. Finns det är det i alla fall tillräckligt svårt för till och med den duktigaste lagotto.