måndag 13 juli 2009

Den magiska spickekorven

Jag har i mångas ögon ibland en lite konstig smak när det gäller mat. Det tar sig bland annat uttryck i att jag tycker om spickekorv. Det är det inte många som gör, så det är inte alltid så lätt att få tag på spickekorv. Jag har faktiskt bara sett det i skåne, och därför brukar jag köpa det när vi är där på semester. När jag växte upp och bodde hos min farmor och farfar på somrarna kunde man dock köpa spickekorv även i Mölnlycke. Min absoluta favorit var då Hönökaka med spickekorv. När vi nu var i Mölnlycke förra veckan käkade vi självklart Hönökaka, och då passade jag på att se om det fortfarande fanns spickekorv att köpa, vilket det gjorde. Så hela förra veckan käkade jag spickekorv med Hönökaka. Salt och sött i en underbar kombination. Naturligtvis köpte vi med oss lite Hönökaka hem, trots att spickekorven var slut. Men det finns ju fler än jag som gillar Hönökaka. När vi var och handlade igår flög fan i mig och jag frågade i charkdisken om dom hade spickekorv. Vår Icabutik är i mitt tycke landets bästa. Där finns allt man kan tänka sig behöva, bra kvalitet på både kött och grönsaker, en charkdisk som har det mesta, inklusive egenlagad mat. Men nu har butikens anseende verkligen rasat i mina ögon. Dom hade nämligen spickekorv. Och i och med det är det magiska och exotiska borta med spickekorven. Spickekorv är inte längre något man bara kan få köpa på semestern långt hemifrån, det är numer något som man kan få varje dag. Jävla Ica.

Inga kommentarer: