torsdag 23 juli 2009

Dagboksblad torsdag 23 juli 2009

Så hade det blivit dags att hämta hem yngsta dottern från landet. (Den äldsta, som är i Kungshamn får hämta hem sig själv.) Någon gång efter lunch åkte jag hem från jobbet och så satte vi kurs mot landet. Efter eftermiddagsfika åkte fru, hund och barn samt min far till skogen för att leta kantareller. Ja, alltså min far visste var dom fanns, meningen var att Ia skulle få öva sina färdigheter i att leta kantarell. Men väl på plats var Ia minst lika intresserad av att öva sina färdigheter i att nosa efter vildsvin i stället. Hon hade stora problem att fokusera på kantarellerna. Men hon lyckades dock leta fram några stycken i alla fall. Med viss hjälp. För egen del åkte jag till Trosa för att fotografera. Det gick väl lite si och så med det kan jag säga. Bilder blev det, men frågan är om det blev några bra bilder. Det skulle vara "veteranbilsträff" nere på hamnplanen i Trosa på kvällen, och de första bilarna började anlända när jag var där. Det visade sig att ordet "veteranbil" har en lite annorlunda betydelse mot vad jag trodde. Veteranbil för mig är en bil från 20- och 30-talet, eventuellt kanske 40-talet. Men denna "veteranbilsträff verkade snarare samla bilar från 50-talet.

Efter Trosa var det hemfärd till middag, och givetvis blev det kantarellsås. Det gör ju inte ont. Sedan gick vi ner till sjön för att bada, men det var bara yngsta dottern som badade. Ia vadade lite grann i vattenbrynet, men inte mer. Sedan tillbaka och fika och så åkte vi hem.

Hemma blev det te och djurpolisen och så nu är det sängdags.

Inga kommentarer: