onsdag 1 juli 2009

Dagboksblad onsdag 1 juli 2009

Eftersom jag blev ganska nöjd med bilderna jag tog för några dagar sedan på golfbanan, tänkte jag att jag skulle fånga samma fina ljus med med andra motiv, så jag steg upp klockan 3 i morse och käkade frukost. Jag kan säga att det var lite tungt om man lagt sig klockan 1, vilket jag hade. Nåväl, jag drog in till Storstaden och Strandvägen. Jag tänkte dels fotografera skutorna som ligger där när solen just kommer över horisonten vid diplomatstaden och ger ett underbart ljus, Och tänkte jag sedan åkta över till Skeppsholmen och Slupskjulskajen och fotografera lite där. Jag parkerade bilen och vandrade ut mot Junibacken på Djurgården och precis när jag kom fram till vattnet kom det perfekta ljuset. Jag började fotografera allt kändes perfekt. I fem minuter. Sedan gick soljäveln i moln, och vägrade komma fram mer. Klart det går att fotografera utan sol, men det var ju solen jag ville fotografera. På väg tillbaka till bilen dök däremot ett kanonmotiv upp, men tyvärr kan man ju inte alltid fotografera allt man ser. När jag befinner mig en bit in på Djurgårdsbron får jag se hur det kommer springande en kille iklädd endast, och då menar jag endast, kalsonger Han springer förbi mig och ställer sig mitt på Djurgårdsborn och röker den cigarett som han uppenbarligen hade i handen. Efter en stund kommer hans kompis gående. Han var dock något mer påklädd, men inte mycket. Man undrar ju liksom vad det var man såg.
äNär jag kom hem gick vi en hundpromenad, och eftersom solen vägrade komma fram var det ganska anständigt väder. När vi kom hem la jag mig i hammocken och sov några timmar.

Lite längre fram på förmiddagen åkte vi till den numer smått legendariska trädgårshandeln Zeta. I första hand för att fika och i andra hand för att köpa lite växter. Frun, som begriper sig på det där med växter påstod att utbudet var sämre än för några år sedan. Slutsats: Zeta är numer överreklamerat!!

Innan jag gav mig i kast med middagen försökte jag montera ihop den hundbur för bilbruk vi köpt för en tid sedan. (För närvarande har vi ingen kombi, för de som undrar. När vi köpte den här bilen kunde vi inte ens stava till hundägande, men den nya bilen är ju en kombi, och för att Ia ska åka så säkert som möjligt har vi alltså köpt en sån där svindyr säkerhetsbur.) Man må ha synpunkter på Ikeas instruktioner om hur man monterar ihop deras möbler. Men dom har i alla fall varit i platta-paket-branschen länge och dom vet hur man skriver en monteringsinstruktion. Det är mer än vad man kan säga om hundburstillverkare. Men efter en hel del slit står nu buren färdigmonterad i köket.

Efter middagen sov jag ytterligare någon timme i hammocken. En fantastisk uppfinning det där. Sedan blev det dags för Miss Marple på TV, och nu har vi promenerat hunden. Ganska lagom varmt för det så här dags. Och nu är det nog inte mycket att be för, lika bra att lägga sig. Ifall man skulle råka gå upp klockan tre i morgon också.

Inga kommentarer: