söndag 26 juli 2009

Dagboksblad söndag 26 juli 2009

I morse kom frun på att det vore trevligt att åka till Trosa och fika, och varför inte leta lite kantareller i skogen också, när man ändå är i kantarellrika trakter. Så det var ju inte mycket annat att göra än att packa in sig i bilen och åka till Trosa. Där mötte vi mina föräldrar och vi gick till kafé "Tvärs Över Gatan för att fika. Kafe Tvärs Över Gatan heter naturligtvis något annat, men yngsta dottern har döpt om det, för man sitter ju tvärs över gatan och fikar. På vänster sida om vägenligger bageriet och Tvärs Över Gatan, på höger sida om vägen ligger den park man sitter och fikar i.

När vi hade fikat klart gick vi en sväng ner till hamnen och så tillbaka upp till torget igen. Jag passade på att gå in i bokhandeln som ligger där. Det är en av få bokhandlar som fortfarande luktar just bokhandel. Och inte nog med det, jag gjorde ett fynd. Jag hittade boken Hasse & Tage och musiken. En underbar bok med lite Hasse & Tage-historia och så text och musik till ett antal både kända och okända sånger, till exempel Norgevisan, Madrassen i tamburn och Stetsonhatt.

Sedan åkte vi till landet och strax därefter åkte fru, min far och Ia för att återigen leta svamp. Och nu var Ia lite mer fokuserad. Om man pekade ut var hon skulle leta, hittade hon förr eller senare kantarellerna. Men till någon större hjälp kan man inte säga att hon är. Ännu. Medan dom letade svamp lagade jag middag, och när den var uppäten sov jag middag. Efter lite fika åkte vi hem. Och då ville det sig inte bättre än att det passade att hämta upp äldsta dottern som kom med tåg från Degerfors.

När vi kom hem och liksom hade samlat oss, satte vi oss i TV-soffan och tittade på Sherlok Holmes-DVD:n som jag lånat av mina föräldrar. Nu sitter yngsta dottern och tittar på inspelningen av gårdagens Sommarkrysset, för att se om hon är med i TV. Själv ska jag lägga mig. NU

Inga kommentarer: