fredag 31 juli 2009

Dagboksblad fredag 31 juli 2009

Funderade först på att "jobba hemifrån" idag, men kom på att jag faktiskt är högsta tillförordnad högsta chef på enheten, så därför kände jag mig tvungen att ta en sväng till jobbet på förmiddagen. Men efter lunch åkte jag hemåt, så att vi skulle komma iväg i anständig tid. Bortemot tre hade vi packat allt i husvagnen och kopplat densamma till bilen, och satte kurs söderut. Det var ju första gången vi drog husvagnen med nya bilen, och för att få ut maximalt med effekt ur motorn tankade vi bilen med E85. (Med bensin får man ut 185 hk och med E85 210 hk, allt enligt reklamen.) Med E85 får man räkna med högre bränsleförbrukning så det gjorde vi. Jag började köra och det var en dröm att köra husvagn med den bilen. Jag höll bränsleförbrukningen på 1,60 liter per mil. Inte så illa tycker jag, gamla bilen kunde under ogynsamma förhållanden dra upp emot 1,4 liter per mil. Bensin. I Nyköpingsbro bytte vi förare och då stack förbrukningen raskt upp till 1,70 liter per mil. (Inga mer kommentarer om det.)

Att köra ända ner till Simrishamn var ju inte att tänka på, så på mitt vanliga buffliga manér hade jag bjudit in oss till våra bekanta i Linköping, de som vi träffade och käkade middag med i tisdags. Vi riggade upp husvagnen på deras garageuppfart och så bjöd dom på middag, hundpromenadsällskap och allmänt trevligt umgänge. Helt fantastiskt trevligt har det varit nu ikväll. Nu ska vi slagga i husvagnen och ska försöka stiga upp i någorlunda anständig tid i morgon bitti. Vi har ju trots allt drygt 40 mil framför oss.

5 kommentarer:

Karin sa...

..... och vägen förbi Örebro den tar ni en annan gång !!?????

Hundblues sa...

Tja, när tog ni vägen förbi oss senast :-) Sist du var hemma hos oss fick jag ju nästan handgripligen hämta dig (i Kista).

Gud må ha gjort många bra saker, men han la fan Örebro på helt fel plats i förhållande till Simrishamn. Men säg så här: Vi jobbar på det.

Hundblues sa...

Tja, när tog ni vägen förbi oss senast :-) Sist du var hemma hos oss fick jag ju nästan handgripligen hämta dig (i Kista).

Gud må ha gjort många bra saker, men han la fan Örebro på helt fel plats i förhållande till Simrishamn. Men säg så här: Vi jobbar på det.

Yvonne och Galotterna sa...

Är det så att 1,6 är en låg förbrukning på E85? Har inte satt mig in i det där med E85.

Hundblues sa...

Yvonne, jag vet inte. Dessutom var det nog lite fel. Det var kanske lite bensin kvar i tanken innan vi tankade E85. Jag håller på att utreda, och återkommer med rapport när jag har mer att komma med.