måndag 30 mars 2009

Dagboksblad måndag 30 mars 2009

Inte heller idag tyckte jag det var Vespaväder. Det var kallt, minusgrader, och då kan det vara halt. Men jag känner att våren är på väg, och därmed kommer Vespapremiären allt närmre. När vi var ute och gick med hunden nu på kvällen hördes flera koltrastar som hade börjat sjunga vårsånger. Det är väl så när vi ställt om till sommartid. I övrigt har kvällen till stor del ägnats åt arbete. Och så lite tittande på hundcoachen. Idag besökte han en ensamstående mamma med en ca: 3-årig son, och en hund. En blandras. En blandning av schäfer, rottis och amstaff. Hon hade problem med att få hunden att lyda och gå någorlunda anständigt i koppel. Hunden var visserligen bara 1 år, men det är hög tid att få ordning på sånt (säger jag, som fortfarande jobbar med en hund som drar, och hon är över två år.) Men jag kände att en blandning av schäfer, rottis och amstaff är något annat än en lagotto. Där krävs det verkligen att man vet vad man gör, och att man aktiverar hunden. Mycket. Kan säkert gå, men låter tufft för en ensamstående mamma med en tre-åring.

Nu har jag jobbat klart, så det är läggdags.

2 kommentarer:

Yvonne och Galotterna sa...

Mina hundar är 4 och 6 år, och vi tränar fortfarande på att gå i koppel. I goda stunder tror vi att vi lyckats i vår träning, men sedan kommer det andra tillfällen när vi helt klart inser att vi förmodligen har misslyckats fullständigt.

Hundblues sa...

Yvonne, vi har ju lagotto, och jag tror våra hundar är ganska lika. Men det jag såg på TV var något helt annat, delvis beroende på hundens storlek, men framför allt på hur den betedde sig.