lördag 28 mars 2009

Dagboksblad lördag 28 mars 2009

HA! I morse väcktes jag av kaffe på sängen. Lite ovanligt, för senaste tiden är det alltid jag som gjort morgonfikat. Men det hann jag inte idag. Efter frukosten begav vi oss iväg på hundpromenad. Inte så lång denna gång, för vi hade en del att stå i. Efter hundpromenaden begav vi oss till affären för att handla. Och därefter delade familjen upp sig. Frun åkte till Älvsjö för att gå på trädgårdsmässan, och jag åkte till stan för att......tja, vad jag nu skulle göra. Det blev i alla fall en lång promenad som startade med en espresso på stans bästa espressobar, Primafila på Upplandsgatan. Där är för övrigt hundar välkomna och, får man hoppas, i synnerhet en italiensk hundras.

Fyra timmar senare passerade jag åter Primafila, som då tyvärr hade stängt. Resultatet av dessa fyra timmar var en bläckpatron til skrivaren, en bok om melodifestivalen till yngsta dottern, som jag av en slump snubbblade över (boken alltså, inte dottern), en bok till mig om visuell kommunikation, en bunt tjocka papper att skriva och rita på till äldsta dottern, samt en bagel med skinka och en apelsinjuice från Wayne´s coffee. Det sistnämnda låg inte i ryggsäcken som allt det andra, utan i magsäcken.

När jag kommit hem var det i princip dags att börja laga middag, Wallenbergare med klassiska tillbehör (ärtor, lingonsyt och potatismos). När man gör wallenbergare blir det ganska mycket äggvitor över. Vissa av dessa vispade jag ihop med lite socker, och vips hade vi en marängsmet, som jag spritsade ut, och en timme senare hade vi maränger.

Kvällen i övrigt har ägnats åt TV-tittande, pajbakande, fikande och lite sittande framför datorn. Nu ska jag strax gå och lägga mig för att läsa min nya bok om visuell kommunikation. Det var en svindyr bok. 589 kronor, om man inte var student. Var man studen kostade den 475 kronor. Av någon konstig anledning betalade jag 475 kronor. Troligen ligger det till så att när dom skannar streckkoden på boken dyker 475 kronor upp automatiskt, för dom räknar väl med att ingen idiot förutom studenter skulle köpa den boken. I synnerhet inte om den kostar 589 spänn.

Inga kommentarer: