lördag 14 mars 2009

Dagboksblad lördag 14 mars 2009

Äntligen lördag, och äntligen morgonfika på sängen igen. Kan en dag börja bättre? (NÄ, det kan den inte!) Efter frukosten blev det hundpromenad, och sedan begav vi oss iväg till Sollentuna för att delta på vår rasklubbs årsmöte. Det skulle hållas på Star Hotel, mitt i Sollentuna Centrum. Uppväxt som man är på Malmvägen i Sollentuna (ja, i de där hemske-husen som ligger där, så nu vet ni varför jag blivit den jag är. Fostrad i ett betongkvarter där man lärt sig att slå först och fråga sen, inte lita på någon och framför allt slå sig fram genom att smutskasta andra) trodde jag att jag skulle känna igen mig och hitta i Sollentuna Centrum. Men icke, dom har ju för fanken byggt om, eller snarere håller på att bygga om hela centrum. Det var tragiskt att se. Gamla Ekströms Foto och Musik där jag arbetade på lördagarna när jag gick i nian, fanns knappt kvar. Glasskiosken i Ica-butiken där man köpte mjukglass (vanilj och jordgubbssmak) för 2,50 finns inte kvar. Leksaksbutiken där dom hade ett sån där automat där man skulle köra en bil på en bana, där vi hängde varje rast och körde bil för en krona omgången, finns inte kvar. I stort sett finns inget av mitt barndoms centrum kvar. Bedrövligt. Vissa kallar det för utveckling, jag kallar det för hänsynslöshet.

Efter årsmötet åkte vi hem till Hannah och fikade. Tack snälla Hannah för den goda kakan. Tack vare den kunde vi hoppa över middagen och gå direkt på ostbågarna till melodifestivalen. Melodifestivalen ja, en sorglig historia. Yngsta dottern håller Måns högre än alla andra artister tillsammans, och när han ledde efter jurygruppernas röster kändes ju hans seger så gott som självklar. Personligen skiter jag högaktningsfullt i melodifestivalen, men för yngsta dotterns skull kunde väl Måns fått vinna.

Efter melodifestivalen gick vi en hundpromenad, och jag tyckte för första gången i år att det luktade vår. (Eller skrev jag det redan för några veckor sedan innan den sista snön kom?) Nu ska jag skriva två tal inför morgondagens årsmöte i IOGT-NTO, spela lite gitarr och sedan gå och lägga mig.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tittar förbi och kollar läget ;)