fredag 13 februari 2009

Ledarhundar är hundar av värsta sorten

Tidigare har jag skrivit om en ledarhund med förare som trängde sig på bussen en kväll när jag skulle åka hem från jobbet. Det visar sig att jag emellanåt kommer på samma buss dom denna buffel till ledarhund. En gång satt jag bredvid hunden och hans förare. Med en mamma som arbetat i synskdadebranschen en hel det, vet jag att man aldrig ska störa en ledarhund som arbetar genom att klappa den. Men när jag sitter där på bussen med hunden bredvid mig, tittar den upp på mig och lägger huvudet i mitt knä. Det är fan inte lätt att vara kallhamrad och inte störa den arbetande jävla hunden i det läget. Så jag var ju tvungen att säga åt föraren att hon fick tala allvar med sin hund. Sådär får inte en ledarhund göra, i synnerhet inte mot mig.

I morse åkte hon med samma buss igen, och vi kom i samspråk. (Vad fan ska man göra? Jag kom ju att prata med henne om hennes hunds bedrövliga beteendepå bussen, och när vi träffas nästa gång kan jag ju inte låta bli att säga hej, även om hon inte kan se mig.) Jag berättade då att jag hade sett henne tidigare i veckan när jag var ute och käkade lunch. Hon berättade då det var den dagen hennes hund kände för en lite längre lunchpromenad, så han drog iväg med henne och helt fel håll, inte alls åt det hållet där hon jobbade.

Han inte bara lägger huvudet i mitt knä och tittar på mig, han drar i väg på promenad när han känner för det också. En ledarhund verkar ju om möjligt ännu mer opålitlig än en vanlig hund. Men himla mysig.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Ledarhundern verkar tänka själv, det var väl möjligtvis inte en Lagotto? ;o)

Hundblues sa...

Frågan käns ytterst relevat. Jag har ställt mig den själv, men jag svarade nix, det är en golden.

Anonym sa...

Ännu ett bevis på att våra vänner hundarna är individer och levande varelser och inte robotar....
Och väldigt väldigt charmiga (i alla fall om man inte är den synskadade ägaren i detta fall).

Hundblues sa...

Helena, så rätt så rätt. Är det så konstigt att man har hund? NÄ!

Anonym sa...

En Golden???? Kan jag väl aldrig tro :o Jaja det var ju en ledarhund, min golden gör preciiiiis som jag vill ;)
Jag har en hund av vardera dvs. både en levande varelse och en robot. Roboten är dock inte min utan dotterns den gör deffinitivt inte som den vill själv, den följer dotterns instruktioner.

Anonym sa...

Jisses !!!!
Fatta vad utelämnad man måste vara som synskadad med en sån hund ......... bara att hänga på !!
Men det kan inte bero på föraren ........ det borde ju kunna finnas olämpliga hundägare bland synskadade oxo ???????

Hundblues sa...

Breezie, gör precis som du vill? Det vill jag allt se först innan jag tror på det.

Riktig Karin, klart det borde finnas olämpliga hundägare bland synskadade. Men jag tror att de som vill ha en ledarhund ofta är ganska lämpade, och i detta fallet tror jag det definitivt.

Anonym sa...

Hahaha. Nej det är klart han inte gör precis som jag vill, skojade såklart. Men jag kan ändå vara en stolt matte för jag har en mycket lydig hund.
Ligger såklart hårt arbete bakom det och det finns ju mycket kvar att lära. Kan inte vara annat än stolt och lite mallig när jag är ute med hunden som 8 ggr av 10 sköter sig exemplariskt medans andra hundar dvs många hundar är hemska. Då har jag fortfarande en valp. Men det är ju lite som krävs också om man ska vara en flockledare. I våran familj har vi kämpat och är alla Gibsons ledare ;) Även lillkillen har "makten" över Gibson ;)

Hundblues sa...

Breezie, klart du ska vara stolt. Ni har ju lyckats i mångt och mycket. Det är bara att lapa i sig.