söndag 8 februari 2009

Dagboksblad söndag 8 februari 2009

Usch så tomt det är nu när Tristan har fått åka hen, nen oj så trevligt det varit att ha honom här. Man kanske skulle ha två hundar.
Dagen började med morgonfika, lite senare frukost och så hundpromenad. Den tog drygt en och en halv timme. När vi kommit hem hjälpte jag yngsta dottern med skolarbete, och därefter förberedde jag en parentation inför kvällens årsmöte i IOGT-NTO-föreningen. Så småningom blev det dags att börja med middagen (Ja, vi steg inte upp så sent som det kan låta med tanke på middagen, sanningen var att vi var tvungna att äta tidig middag just på grund av årsmötet.) Det blev köttbullar. Jag kan säga att Tristan är betydligt mer intresserad av matlagning än vad Ia är. Jag och frun trillade köttbullar, men kanske inte på det sätt Tristan hade önskat. Han hade nog önskat att köttbullarna skulle trillat på golvet, med det gjorde dom inte. Sedan stod det inte länge på förrän Hannah och J kom och hämtade Tristan.

Vi åt en festlig söndagsmiddag bestående av köttbullar och stuvade makaroner, och sedan begav vi oss iväg till årsmötet. Det var ett bra årsmötet och parentationen fungerade utmärkt.

Hemkomna efter årsmötet bakade jag ut degen som jag satt tidigare på dagen, och så för att riktigt lyxa till det på söndagskvällen bakade jag scones, som vi förtärde med te. I min värld finns det två typer av scones. Dels "vanliga" scones, och dels söta scones. De "vanliga" äter man med smör, kanske ost, marmelad eller vad man nu tycker om. De söta äter man med jordgubbssylt och vispad grädde. Jag bakade båda sorterna. För att runda av kvällen spelade jag lite gitarr. Nu väntar jag bara på att teet ska bli klart, det te som jag ska dricka till det nybakade brödet.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Ja varför hamnade det inga köttbullar på golvet?

Hundblues sa...

Tristan, av ren omtanke. Köttbullssmeten innehöll lök, och lök är inge bra för hundar. Men du får komma hit när vi gör wallenbergare, då innehåller köttfärsen bara grädde och äggula, och det är nog inte så farligt för en hund.

Anonym sa...

Alright! It´s a deal

Märy sa...

Finns det någon chans att du kommer att lägga upp recepten på dessa fantastiska scones som man titt som tätt läser att du gör?
Låter ju så himla gott!

Hundblues sa...

Märy, det kan jag visst göra. Men receptet på sockerfria scones är ur Vår Kokbok, och sockrar gör man på känsla. När degen smakar lagom sött är troligen degen lagom söt. Men visst kan jag lägga upp recept vid tillfälle.

Märy sa...

Okej. Ja, en kokbok eller två äger jag ju så där kan jag ju hitta receptet. Trodde faktiskt att du hade ett eget specialrecept som du kanske gick efter. Skönt att veta att du är mänsklig, hehe.

Hundblues sa...

Jag försöker vara mänsklig i allt jag gör, även på det sättet som du menar.