fredag 13 februari 2009

Dagboksblad fredag 13 februari 2009

Så har då kvällen tatt slut, och det har blivit läggdags. Om jag skiter i att spela gitarr i två timmar nu så kommer jag att kunna stiga upp anständigt tidigt i morgon bitti, vilket nog är önskvärt.

Redan i går kväll när vi var och handlade bestämde jag att vi skulle käka lammfärsbiffar på grekiskt vis till middag idag. När jag rekryterade en projektledare i våras var jag ju mycket angelägen om att hitta någon som skulle kunna berika mina kunskaper om mat. Därför anställde jag ju en projektledare som har grekiska föräldrar och är gift med en fransman. Och som dessutom gärna talar mat. Hon har berättat för mig hur man lagar lammfärsbiffar i Grekland. ½kg lammfärs, ½tsk kanel, ½tsk spiskummin, ½tsk chilipulver, vitlök, riven gul lök, ägg och potatismjöl. Spiskummin och kanel? Det kan man väl för fan inte ha i mat, sa jag åt henne, men hon framhärdade. Jag tänkte att detta kommer aldrig någon i familjen att vilja äta, så jag tar bara väldigt lite av kryddorna. Men när jag lät yngsta dottern lukta på kryddblandningen sa hon att det luktade gott, det luktade ju tacos. Så då körde jag ner nästan hela mängden kryddor, och det blev fullständigt ätbart. Likaså tzatziki, som enligt henne ska spetsas med lite vinäger.

Kvällen har ägnats åt hundpromenad, titta på lets dance, fika och gitarrspelande. NU är det läggdags.

PS Gissa vad den jävla lunchrestaurangen serverade till lunch. Grekiska lammfärsbiffar.

Inga kommentarer: