torsdag 30 april 2009

Dagboksblad torsdag 30 april 2009

Valborg, dag före röd dag, och många jobbar halvdag. Utom vi! Men det gav jag fanken i; bortemot tre åkte jag hem i alla fall. När jag kom hem satt jag en stund framför datorn och grejade med bilder och drack kaffe, sedan blev det dags att bege sig hem till svärmor för födelsedagskalas. Där käkade vi middag och promenerade sedan, kanske lite pliktskyldigt bort till den närliggande valborgsmässoelden. (Pliktskyldigt på det sättet att man ju alltid måste besöka en eld på valborg.) Efter en timmes stärkande promenad och lite lätt rökluktande var vi åter tillbaka och kunde fortsätta kalasandet. Nu med kaffe och rulltårta, och därefter spelade vi spel, Stockholmsspelet. När det var klart var det dags att åka hemåt, koka lite te, somna i TV-soffan, skriva lite på datorn och så gå och lägga sig.

4 kommentarer:

Kristina sa...

Hittade din gamla blogg (när jag surfade runt bland vespor..) Jag är en kvinna i mina bästa år som har kommit på den finfina idén att köpa mig en vespa - måste bara ta kk först, får jag fråga vad du övningskörde på och körde upp på?
// Kristina

Hundblues sa...

Hej,
Välkommen hit till denna blogg, som kanske inte lika mycket fokuserar på Vespor som den gamla. Men det går i vågor.

Mitt körkort tog på Grönlunds trafikskola i Ulriksdal strax norr om Stockholm. Jag körde upp för tung motorcykel så jag övningskörde på en Suzuki 750 Bandit (tror jag de heter). Det var ett helvete, för den väger över tvåhundra kilo, och en Vespa väger bara drygt hälften så mycket. Jag hade inget att övningsköra på privat, så det blev ganska dyrt.

Du får gärna ställa fler frågor om du vill så ska jag försöka besvara dem efter bästa förmåga.

Kristina sa...

Aha.. tack för svaret! Jag började övningsköra för tung mc för ett par år sedan. Köpte just en Suzuki bandit 600 för att köra på men den var alldeles för stor för mig så jag la ner projektet. Nu är jag sugen på en liten vespa , alltså ta A1 kort. Får väl undersöka om man får köra upp med en sån eller om jag får leta upp en gammal hoj först..Det vore ju skönt att kunna övningsköra på den man ska använda sen..

Hundblues sa...

Nästan alla nya Vespor idag är automatväxlade, så en sådan kan du inte köra upp på. Möjligen om du köper en ny (eller för den delen) en gammal PX, för de är ju treväxlade, med handväxel. Jag vet inte om det är OK. Ett krav tror jag dock är att man kan få upp den i 90 km/h, för vid uppkörningen ska man göra ett bromsprov i den farten. Hur som helst, ska du köpa Vespa, ny eller begagnad, rekomenderar jag i första hand Vespaservice på Tulegatan i Stockholm.