tisdag 14 april 2009

Dagboksblad tisdag 14 april 2009

Hela dagen på jobbet har ägnats åt strategiarbete, och det rundade vi i lednignsgruppen av med genom att gå ut och käka middag tillsammans. Bord var bokat till klockan åtta, men vårt arbete slutade vi vid fem. Efter en stunds efterarbete på jobbet var det ändå ganska lång tid till middagen. Vad gör man då? Ja, har man bara en Vespa är kvällen räddad. Jag drog helt enkelt i väg, med kurs på Fjällgatan i Stockholm. Fjällgatan, ett klassiskt hängställe för alla slags tvåhjuliga fordon. Men va´ fan, när jag kom dit var det alldeles tomt. Varken kafé eller glasskiosk hade öppnat för säsongen. Jävla öken. Som tröst fick jag dock se en lagotto som rastades på Fjällgatan. Som tidsfördriv satte jag då kurs på Skinnarviksbergen. Där är det också fin utiskt. Men någon hovslagare såg jag inte.

Lossa tågen, seglen fäll,
Ren syns Skinnarviken,
Med dess Kojor och Castell,
Branta berg och diken;
Under små kolsvarta tak
Gnälla pumpar, eld och brak,
Hästen sträcker foten spak,
Gnäggar, rädd för spiken.
(Fredmans epistel no. 48)

Sedan var det dags att bege sig till restaurangen. I bästa fall betalar företaget den middagen, i värsta fall får vi slanta upp själva. Det märker vi när vi lämnar in räkningen för kalaset. Vi var och käkade på restaurang Grill på Drottninggatan i Stockholm. Det var väldigt bra, om man tycker om grillat kött. Tjocka köttskivor som är blodiga i mitten. Det smakade som man säger, kucke-maffe. När biffarna var uppätna och kaffet urdrucket var det dags att grensla Vespan för hemfärd. Och nu är det hög tid att slagga in.

2 kommentarer:

Yvonne och Galotterna sa...

Jag har sett att det rastas Lagotto på Fjällgatan i Göteborg oxå.

Hundblues sa...

Fjällgatan, en typisk lagottogata med andra ord. Finns det Fjällgatan i Italien också, och vad heter i så fall Fjällgatan på Italienska? Men finns det en Fjällgata i Göteborg också? Det visste jag inte. Men nu vet jag det.