söndag 26 april 2009

Dagboksblad söndag 26 april 2009

Något ankommen av gårdagns vedermödor blev det en lite längre sovmorgon i morse, men inte längre än att vi hann med morgonfika före frukost. Sedan begav vi oss ut på hundpromenad igen. Planen var en dryg tvåtimmarspromenad, men det blev för varmt, så vi kortade av den till en kanpp tvåtimmarspromenad i stället. Hemkommen blev det fika i trädgården och sedan gav jag mig i kast med Dan Andersson. Visserligen kan jag hans historia rätt bra, och jag är också ganska bevandrad i hans dikter och noveller, men om man ska framföra hans verk gäller det ju att hitta en röd tråd att hålla sig till, och framför allt ha något att säga. Och det krävs ganska mycket läsande och tänkande för att formulera den röda tråden. Grundtanken finns i och för sig i rubriken på programmet, Svarta Ballader och glada berättelser, men det gäller att förtydliga den genom urval av dikter och noveller. Det handlar alltså om Dan Anderssons två sidor. Dels det vemodiga som han kanske är mest känd för, och dels hans underbara humor som framför allt kommer fram i brev och hans kåserier i Ny Tid.

Dagens trädgårdsprojekt har jag också klarat av. De bestod i att gödsla gräsmattan, rabarbern och vinbärsbusken. Frun har fortsatt måla staket, och det är ingen barnlek berättar hon. Det är pilligt, tar tid och ger ont i ryggen.

Lagom till middagen kom äldsta dottern hem. Hon har varit på något Waldorf-konvent-eller-vad-fan-det-nu-heter i Dornach sedan förra fredagen. Efter middagen fortsatte jag med Dan Anderssonstudier, och höll på med det till läggdags, med undantag för kvällsfika.

Inga kommentarer: