lördag 23 augusti 2008

När argumenten tryter, höj rösten

För en tid sedan fick vi hem ett brev från yngsta dotterns skola. Hon har just börjat i nian, och inför terminsstarten ville skolan att vi skulle fylla i en blankett med "anhörigs telefonnummer" så att skolan vet vart de ska ringa om det skulle hända något. Det stod på den blanketten vi fick hemskickad att den också fanns på skolans hemsida. Det stod även att man kunde mejla in förändringar till en given adress. Fint tänkte jag, då plockar jag upp blankettern på hemsidan fyller i den och skickar in den elektroniskt. Nedan följer mejlkonversationen som uppstod därefter.


Hej
Ett bra initiativ att skicka via mejl. Men...... ännu fungerar det ej eftersom vi vill ha underskrift och e-legitimation har vi ännu inte.Var vänlig och skicka blanketten med ditt barn i samband med skolstart eller via traditionell post.

Hej,
Nu står det ju på blanketten att man kan mejla in förändringar. Då borde man ju kunna mejla hela blanketten också. Eller? Men jag kan ju också säga att det är inga förändringar sedan förra året, alltså behöver jag inte skicka in blanketten alls. Det räcker med att ni själva ändrar klassbetecknignen från 8 till 9. Eller?

Hej!
Alla har fått blanketten hemskickad i samband med skolstarten. Var vänlig fyll i den och lämna den till klassläraren.Tack på förhand!

Och då blev jag förbannad. Jag anser att för det första att om man kan mejla in en förändring måste man kunna mejla in hela blanketten. Jag anser för det andra att en underskrift är helt onödig i detta sammanhang. Att skolan vill ha underskrifter på till exempel blanketter där man intygar att man tagit del av skolans datorregeler eller blankett där man medger att ens barn får åka med på skidresa, det förstår jag mycket väl. Men varför en underskrift på en lapp full med telefonnummer? Och för det andra anser jag att skolan måste kunna motivera sitt handlande. Svaret jag skickade löd därför såhär:

Det kan jag väl göra, men då vill jag veta innebörden av texten "Vid ändring av uppgifter mejla till..... "och så vill jag ha en motivering till varför jag inte kan mejla in blanketten
Tack på förhand

Om skolan insisterar på att dom vill ha en underskriven blankett kommer jag antingen att skanna och mejla en underskriven sådan, eller också skriver jag under den med Selma Lagerlöf.

Inga kommentarer: