torsdag 7 augusti 2008

Hur är en Lagotto Romagnolo?

På lunchen var jag inne i bokhandeln som finns i köpcentret nära mitt jobb. Där gick jag förbi hyllan med hundböcker och fann en ny bok som jag naturligtvis var tvungen att bläddra i. Och självklart slog jag upp sidan som beskrev lagotton.

  • En glad hund som alltid viftar på svansen. Ja, det visste jag
  • En hund som är envis. Ja, det visste jag också
  • En hund som äter allt, och det som inte går att äta rullar man sig i. Inga nyheter för mig
  • En hund som är lite feg och vaktar genom att larma. Det känner jag till
  • En hund som är förtjust i svåvilt som fåglar. Det visste jag, och vissa kan även jaga hare och rådjur. Det visste både Yvonne och Helena
  • En hund som är lättlärd. Det stämmer
  • En hund vars päls inte behöver kammas eller borstas, men väl klippas emellanåt. ??????

9 kommentarer:

Anonym sa...

Ja vill också ha en lagotto som kräver yttesrt lite pälsvård

Hundblues sa...

Du får väl visa boken för Lotta och fråga om du kan få köpa en sån modell nästa gång.

Anonym sa...

Hmmm jag har nog 2 sådana Lagotto! Behövs inte alls mycket pälsvård faktiskt...mina Bearded collie var MYCKET jobbigare! Men jag håller med att det inte stämmer på det flesta vad jag förstått! Eller så är jag bara slö;)

Vi ses på lördag...HOPPAS NU ATT VÄDRET ÄR MED OSS, ja altså väder blir det ju ,men jag vill INTE ha regn!

Hundblues sa...

Tessan, du har inga vita lagotto. Jag tror att vita kräver lite mer pälsvård. Det har jag förstått av de som har en salma-färgad lagotto. De säger att de vita delarna på lagotton kräver mer vård än övriga hunden.

Vackert väder kan man ju alltid hoppas på, men jag vågar inget lova.

Anonym sa...

Visst har jag också fått "lära mig" att det inte ska borstas mm i en lagottopäls. Jag lärde mig sedan att det inte blir så bra. Har insett att det visst måste till pälsvård för att hålla, i alla fall lite ordning på pälsen. Tycker också att det vita trasslar sig mer än det bruna.

Anonym sa...

Det finns bruna, vita, orange OCH salmafärgade Lagotto. Gissa om det smickrar mig att få representera en färg på Lagotto. fniss

Hundblues sa...

Salma du var den första lagotton jag lärde känna med den färgen, och självklart måste det då bli du som namnger färgen.

Anonym sa...

Här behövs det inte kammas eller borstas så mycket. Men så är Tosca heller inte salma-färgad.
När jag träffar brorsan Totte och känner på honom så har han betydligt fler tovor på den dagen än Tosca haft i sitt liv (tror jag).

Hundblues sa...

Lyckliga Tosca. Vet hon hur bra hon har det? Annars kan Ia berätta det för henne.