lördag 5 december 2009

Skillnaden mellan himel och helvete är hårfin

Familjen har just tittat en liten stund på Dansbandskampen på TV. Om man säger att dansbandsmusik inte riktigt är min grej så överdriver man i alla fall inte min avsky inför denna typ av musik. Intressant var det då vi slog på TV:n strax före 9 och fick se någon spela ståbas och strax därefter se någon spela tungt Jerry Lee-piano och sjunga i en gammal fin mikrofon av hederlig design. Det visade sig vara ett band som hette The Playtones. Det var något konstigt med dom. Dom kändes inte riktigt hemmahörandes i dansbandskampen. Och jag satt förundrad en stund. Sedan gick jag till datorn och ägnade mig åt lite efterforskningar. Det visar sig då att The Playtones egentligen är ett hederligt Rock'n'Rollband. Deras pianist och sångare är även känd under namnet Boppin' Steve och har gästspelat på en skiva med ett av mina favorit-rockabillyband, The Domestic Bumblebees. På The Playtones egen hemsida kan man lyssna på låten Excuse Me, och vem har skrivit den? Jo, Tobbe Einestad, en av Sveriges mer namnkunniga Blues- och rockabillybasister. Vem kunde tro att ett band som ställer upp i dansbandskampen hade så fina vänner. Som sagt, avståndet mellan himmel och helvete är ibland skrämmande litet.

2 kommentarer:

Lena sa...

Här har du en medhållare! Ja, inte en sån som på en kälke ;)

Hundblues sa...

Tänkte väl att jag inte kunde vara ensam om den uppfattningen. (Utan kälke)