lördag 19 december 2009

Jag skiter fortfarande i det.....

...men jag är ändå lite förvånad. Vi råkade slå på TV:n när vi skulle fika och fick se slutsekunderna på Dansbandskampen, och till min förvåning såg vi att The Playtones hade vunnit. Jag skrev ju om dom den 5 december, när jag såg dem första gången i Dansbandskampen. Och jag fattar inte varför dom vann? Det andra bandet, vad det nu hette, kunde verkligen dansbandshantverket, och gjorde ett mycket skickligt sista framförande. Kan det vara så, att Playtones vann på grund av att dom har det där lilla extra som krävs av varenda artist som vill lyckas inom Blues, Rockabilly och Rock'n'Roll, och att det, blandat med lite dansbandsfeeling gav dem segern. Och det där lilla extra, vad är det då? Det som alla andra dansband saknar. Jo, det är närvaron, kravet på kommunikation mellan musikerna och att allt inte är repeterat in i minsta detalj utan musiken uppstår i stunden. Det finns utrymme för studens ingivelse. Fan vet.

Men hur kommer nästa år te sig för The playtones? Tidigare år har de ju turnerat runt på bilträffar och lirat slamrig Rock'n'Roll. Nästa år kommer de få åka runt och spela dansbandsmusik för en helt annan publik. Eller kommer den publiken att dyka på på samtliga raggarträffar under nästa år. Kan ju i så fall bli hur spännande som helst.

Inga kommentarer: