lördag 12 december 2009

Dagboksblad lördag 12 december 2009

Dagen började tidigt med morgonfika. Betydligt senare masade vi oss iväg på dagens första hundpromenad, och sedan åkte vi till stan. Där sammanstrålade vi med äldsta dottern för att försöka få till en vaccination mot svininfluensan. Visserligen tror jag att vi haft den, men för säkerhets skull ville vi vaccinera oss. (Yngsta dottern är redan vaxinerad i skolan.) Man har ju hört och läst skräckhistorier om hur svårt det är att få vacksinera sig, så det var ju med viss bävan vi begav oss till Vasa vaksination inne i huvudstaden. När vi kom dit ekade det helt tomt. Det var bara vi där, och det hela var över på ett kick. Sedan gled vi runt i stan en liten stund, och när vi passerade köksaffären Cordon Bleu slank jag in och köpt en pommes frites-skärare, som tillsammans med en ankpress (som dom också säler på Cordon Bleu) enligt mitt förmenande tillhör standardutrustningen i ett kök.

Väl hemkommen från stan påbörjade jag middagen ganska omgående. Vi skulle äta tidig middag idag. Jag började med att göra en beanaise-sås från grunden. Reducera vinäger och vin tillsammans med lök och kryddor. Sedan röra i äggula och därefter en jälva massa smör. Sedan skalade jag potatis och strimlade den i pommes frites-skäraren, och med ena handen stekte jag biff och med andra handen friterade jag pommesen. Alltihop blev väldigt gott.

Efter middagen åkte vi hem till bekanta på kalas. Det var deras yngsta dotter som fyllde 9 år, och vi brukar använda våra barns födelsedagar, liksom våra egna som en förevändning för att träffas och umgås. Dom har fem barn och vi har två, så totalt blir det 11 födelsedagar på ett år. Hur ska det bli när alla våra barn flyttat hemifrån? Då kommer vi ju bara att ses fyra gånger om året.

Nu har vi kommit hem. Jag ska koka lite te, sitta lite framför TV:n och sedan blir det väl läggdags.

Inga kommentarer: