onsdag 30 december 2009

Någon slags årskrönika (över brustna drömmar)

Även om året inte är helt slut ännu, är det nog ändå på sin plats att föra en slags bildlig årskrönika över 2009. Eftersom jag hade hoppats utvecklas mer som fotograf än jag gjort, blir det en årskrönika över brustna drömmar. Det blir inte en bild för varje månad för jag har inte bra bilder från alla månader. I stället blir det ett urval av mina bättre bilder som speglar minnesvärda händelser från det gångna året.



Februari. Ett "kostymkalas" hemma hos våra bekanta. Yngsta dottern (hon i mitten längst fram) ville ha ett födelsedagskalas i "gammal stil", så det var bara att dra på sig 1700-talskostymen och sen fotografera eländet.

April. Jag gick en kurs i porträttfoto. Denna bild var inte något som ingick i kursen, utan det var i en paus som vissa av oss fick feeling och kom loss som både modeller och fotografer.



April. IOGT-NTO Stockholm håller årsmöte på Tollare folkhögskola. Uno är över 90 år, men han måste ändå vara med på alla årsmöten, och han trivs verkligen på Tollare. Dessutom är han underbar att fotografera.



Maj. Min egen IOGT-NTO-förening har våravslutning hemma hos kassören. (Det är han som skymtar i dimman) Till denna våravslutning hade vi beslutat servera grillad fläskfilé och det är den som tillreds på bilden.

Juni. Jag tar en promenad i omgivningarna runt mitt gamla mellanstadium. Fotograferar och ljuger ihop en berättelse till bilderna.



Juni. Även om man inte är en duktig fotograf kan man ju som god wannabe i alla fall bete sig som en. Därför rusar jag upp halv fyra en morgon och återigen kommer golfbanan till användning.



Juli. Åter en vansinnestidig morgon för fotografering. Dessvärre försvann solen efter 5 minuter, och kom inte tillbaka mer den dagen. Men jag behövde bara 1/125 sekund för att ta denna bild.



Juli. IOGT-NTO håller kongress i Göteborg. Som äkta turist i den stan åkte vi ut till Långedrag för att titta på solnedgången. Särskilt Ia uppskattade den.



Augusti. Vad vore en årskrönika från mig utan en bild från Skåne. Denna bild föreställer yngsta dottern som fikar på kafé Sågmöllan vid kungagraven i Kivik.



Augusti. Vad fore en årskrönika utan en bild från IOGT-NTO i Sollentunas grillkvällar. Här sitter ordföranden i och grundaren av KRIS, Kriminellas Revansch I Samhället, och begrundar om han behöver ytterligare en korv, eller om det är dags att gå loss på kaffet.



Augusti. Tempelriddare Orden i Stockholms styrelse hade detta år förlagt sin konferens till IOGT-NTO:s kursgård Saxenborg i Grangärde. Här ser vi huvudbyggnaden och bastun spegla sig i sjön Saxen, som ofta är just så här spegelblank.



September. När själva semestern var slut, vad passade då bättre än att köpa en ny husvagn. Den var vi givetvis tvugna att prova, så vi drog till Österbybruk en helg för att se om vi trivdes i vagnen. Det gjorde vi. Denna helg var det dags att skörda havren (tror jag det var) på den åker i Österby som enbart brukas med häst. På bilden ser vi en fullständigt fantastisk skapelse. Ett under av mekanik. En självbindare. Som ingenjör kan man falla i hänryckning för mindre.



Oktober. Dags att vinterparkera husvagen, vilket gjordes på campingen i Malmköping. Där är det nära till både bad och slalombacke, men i oktober lockade varken det ena eller det andra.



November. Vår ordensavdelning (RiddarTemplet Concordia) firade 110-årsjubileum. På bilden ses vår ordförande, som i dessa sammanhang kallas Mästare.



December. Återigen får golfbanan tjäna som motiv. Denna bild är tagen från ungefär samma position som juni-bilden från golfbanan. Lite annan känsla såhär års.


Och roligare än så här var inte 2009.


7 kommentarer:

Helena o Tosca sa...

Det var väl roligt nog?
Gillar alla bilderna.

Lisa sa...

Dina bilder är bättre än mina men konstigt vore annars. Vad har du för kamera föresten??

Jag var ute och fotade idag, ändrade slutartid och ISO, tror jag har fått lite kläm på det. Ändrade även lite på exponeringskompensationen, men det är först när man kommer in i värmen som man verkligen ser skillnaden. Jag måste dessutom erkänna en sak, jag vet inte hur bilden bör se ut. Min snö blir antingen blå, grå eller väldigt ljus. Personligen tycker jag den blåa snön är rätt snygg. Men ingen bild återspeglar verkligheten som den ser ut =(

Tur att det är vinter några månader till, så hinner jag utvecklas lite innan det är dags för den gröna härligheten =D

Hundblues sa...

Helena, året har varit roligt nog för mig. Det är inte alls synd om mig. Kul att du gillar bilderna.

Lisa, jag har en Canon 400D. Den är ungefär två år äldre än din, och prestandamässigt likvärdig

Att snön är blå är ett vitbalansproblem. Att snön är grå eller helvit är ett exponeringsproblem. Det är ju väldigt svårt att sitta här och berätta hur du ska göra och hur det ska se ut. Antingen kommer ni ner till Stockholm någon eller några dagar och hälsar på (vi har husrum) så kan vi titta på det tillsammans, eller också, vilket är helt OK, skicka mig en bild eller två så kanske jag kan berätta vad som är fel och vad du ska göra åt det. Min mejladress borde du ha. Roligt att även du gillade bilderna.

Anonym sa...

du säger att du inte kan foto, men jodå, så illa är det inte:) och sen tror jag att du kan språk också. det är bra!
keep on.

Hundblues sa...

Hej Henrik, roligt att du "tittade förbi". OCh roligt att du gillar bilderna. Och det gör faktiskt jag också. Jag är egentligen inte så missnöjd med dom. Det finns en community som heter Fotosidan där jag också är medlem. Och det är väl i jämförelse med vad andra medlemma presterar där om jag känner att jag inte riktigt hänger med.

Språk? Tja, jag kan svenska, men inte så mycket mer. Men svenskan försöker jag vårda, och när jag skriver "fel" är det ofta (men inte alltid) med flit, av ett eller annat skäl.

Therese sa...

Gott nytt år på dig. Önskar dig ett kanon år 2010. Ta hand om dig

Hundblues sa...

Therese, det samma till dig.