måndag 28 december 2009

Dagboksblad måndag 28 december 2009

Tidigt som attan rusade vi upp för att käka frukost och sedan åka till veterinären för att Ia skulle få sin andra rabiesvaccination. Jag var inte med när hon fick den första för en månad sedan, men detta var en intressant upplevelse. Ia brukar inte vara speciellt svårvaccinerad, hon märker det inte ens. Men idag var hon inte alls pigg på att bli vaccinerad. Frun försökte få Ia att stå still på golvet, och jag satt i en fåtölj i ett hörn av rummet. Och jag såg det med en gång, hon som skulle vaccinera Ia var osäker. Hon var VÄLDIGT osäker. Det syntes mycket tydligt i hennes kroppshållning, och det märktes inte minst när hon så småningom frågade om Ia var en snäll hund eller om hon brukade bitas. Ia märkte också av osäkerheten. Såklart. Hon är ju en hund som kan läsa kroppsspråk. Jag vet inte vad denna osäkerhet berodde på. Om hon var ovan och ny på tjänsten, om hon hade dåliga erfarenheter av lagotto, eller om hon blev nervös för att jag satt och pöste i ett hörn av rummet. Hur som helst, jag masade mig upp ur fåtöljen och höll försiktigt i Ias huvud, och då var det inga problem alls. Sedan sa hon som vaccinerade att vi måste komma tillbaka om exakt 120 dagar för att ta blodprov för att se om vaccineringen hade fungerat. När vi frågade sa hon först att idag skulle räknas som dag ett, och senare sa hon att det var i morgon som var dag ett. Hon visste inte med andra ord. Sedan har vi läst att blodprovet ska inte tas exakt 120 dagar efter, utan tidigast 120 dagar efter. Just nu vet vi varken ut eller in, men det löser sig säkert. Det är lång till den 27 april.

När vi kom hem blev det en timmes hundpromenad, och sedan åkte jag till stan. Dels skulle jag titta på en ordensbroders konstutställning, dels skulle jag köpa kaffe och te på Sibyllans kaffe och tehandel, och dels ville jag promenera i stan och fotografera lite. När detta var gjort åkte jag hem och vilade middag.

När middagen var vilad åkte vi och handlade, och sedan lagade jag middag och den avåts under gemytliga former. Mera hundpromenad, de resterande två avsnitten av Lost in Austen, kvällsfika, och nu har jag suttit en stund framför datorn och ska strax lägga mig.

2 kommentarer:

Helena o Tosca sa...

Blodprovet ska tas tidigast 120 dagar efter andra sprutan (vi brukar rekommendera folk att räkna dagen efter vacc-datumet).

Trist med sköterskor som är osäkra, gör det ju inte trevligare varken för den personen, djuret eller ägaren.

Hundblues sa...

Tack Helena. Tänkte väl att du kunde bringa klarhet i frågan. Alltså tidigast 120 dagar efter, inte exakt 120 dagar efter.

Den okunniga sköterskan var väl ingen katastrof för oss. Det roligaste tycker jag var att jag såg det så tydligt.