onsdag 30 december 2009

Dagboksblad onsdag 30 december 2009

Eftersom det var bestämt att vi skulle baka wienerbröd idag, och sådant tar tid, avstod jag från hundpromenaden. I stället började vi kavla och vika wienerbrödsdeg. Den ska ju kavlas, vikas och vila, kavlas, vikas och vila, så det blev mycket småduttande i köket. Mellantiden ägnade jag åt den tidigare publicerade årskrönikan och lite annat jox på datorn.

Eftermiddagen spenderades en liten stund på MediaMarkt och Coop Forum. Sedan hem och laga middag och även äta den. Sedan körde jag barn och diverse gäster till stan och hann lagom hem till Morden i Midsomer (Fast jag tycker det borde heta Morden i Midwinter) Sedan blev det en kvällspromenad med hunden, och jävlar vad fint det var ute. Jag var tvungen att gå hem och lämna hunden och hämta kameran och gå ett varv till. Och då blev det såhär.





Nu ska jag bara svara på ett mejl, och sedan är det läggdags.

2 kommentarer:

Lisa och Arwen sa...

Snyggt, jag tänker ofta att jag borde tagit med mig kameran ut när jag går sista promenaden med Arwen, hur har du knäppt dem, har du en extern blixt/nått speciellt objektiv eller tror du att jag kan knäppa med min kamera??

Vet du, jag tar med mig kameran idag och så provar jag, får vi se hur det blir.

=)

Hundblues sa...

För att ta sådana här bilder behöver man en kamera (din duger gott), ett stativ, ett trådutlösare och definitivt ingen hund. (Hunden bara stör.) Man riggar upp kameran på stativet, väljer bländarförval, ställer filmkänsligheten på ISO 100, bländar ner två steg, ansluten trådutlösare och tar bilden. (Jag beklagar men foto är en jävla dyr materialsport.Stativ är inte billiga, men du behöver i alla fall ingen blixt för denna typ av bilder.)

När jag tog bilderna gjorde jag dock på ett lite annorlunda sätt. Jag drog upp filmkänsligheten till ISO 1600, körde med bländarförval på största bländaren, använde ett objektiv med bildstabilisator, och med det kan man fota på fri hand ner till 1/8 sekund med vidvinkel, vilket jag gjorde. Sedan har jag jobbat lite med bilderna i Photoshop också.

Vad du kan göra är att ta din kamera, välja ISO 1600, välja bländarförval (AV-läget), välja största möjliga bländare (lägsta möjliga tal), ställa kameran stadigt någonstans, sikta och zomma in, och sedan fyra av med hjälp av självutlösaren. Om du inte använder självutlösaren kommer kameran att skaka när du tryckte ner avtryckaren, och då blir bilden suddig. Så ut och prova!