fredag 25 december 2009

Dagboksblad fredag 25 december 2009

Som traditionen bjuder rusade jag upp strax före sju och kokade morgonkaffe att avnjutas till julottan på TV. Det blev dock en besvikelse. Ja inte kaffet, det smakade alldeles utmärkt. (I synnerhet som jag såhär till julen lyxar till det med kaffegrädde och en sockerbit.) Däremot var det en förjävla dålig julotta i allmänhet, och predikan i synnerhet. Jag är ungefär som pastor Jansson, jag är inte så religöser av mig, men jag tycker att om man ska hålla en julottepredikan måste den ändå hålla viss klass. Det gjorde den inte. Jag skulle kunna gjort det bättre själv. Nåväl, sedan gick jag och sov en timme till.

När vi käkat frukost och så, begav vi oss traditionsenligt iväg till mina föräldrars sommarställe. Eller det kanske heter vinterställe, eftersom dom bor där även större delen av vintern. Efter förmiddagsfikat som vi fick när vi kommit dit, blev det en hundpromenad. Man kan väl inte säga att det var någe vidare väder. Det blåste och snöblandat regn från sidan gjorde inte promenaden bättre.

Efter kalkonmiddag (alltså en middag med kalkon) och eftermiddagskaffe åkte vi hem. Vi i detta fallet betydder jag, fru och hund. Bägge barnen valde att stanna kvar några dagar, för att leka i snön och åka spark (Ja, jag vet, dom är 16 och 19, och det är det som gör det så himla roligt att dom väljer sånt.)

Hemkomna har vi nu tittat på På spåret, Stenhuggaren, och nu ska vi titta på en julklappsfilm, Cadillac Records. En film om hur Bluesen växte fram i USA. Och så ska vi dricka lite te. Sedan torde det vara läggdags.

4 kommentarer:

Tessan sa...

Men vad är det med dessa religösa traditioner...håller dom på att bli "omoderna" i vårat materiella samhälle, där Julafton är likställt med "vem får dyraste julklappen"?? Hmmm ja inte vet jag... Låter som om ni haft det bra i jul iallfall. Jag är jätte glad för mitt lilla objektiv...som jag nu måste lära mig hantera ( som allt annat på kameran:) )
Ha det gott!

Hundblues sa...

De religösa åsikterna kan i vissa fall behöva moderniseras för att fungera i dagens samhälle, och där tycker jag att svenska kyrkan gjort ett hyfsat jobb. Men om man försöker att modernisera de religösa traditionerna genom att förändra formen i strävan att göra den mer folklig, kommer det rent bokstavligt gå åt helvete.

För övrigt vann du över mig i tävlingen om vem som fick dyraste julklappen. Jag vet vad det där objektivet kostar, och även om det kan anses vara väldigt billigt kostar det ändå en hel del. Jag har en sån glugg, och jag gillar den verkligen. Lycka till med den, den är inte så svår att lära sig använda.

Lena sa...

Hoppar in här och önskar en riktigt god fortsättning på julen!
:)

Hundblues sa...

Lena, jag önskar dig detsamma.