torsdag 10 december 2009

Dagboksblad torsdag 10 december 2009

Jag har sedan lång tid vetat att jag inte var bjuden på nobelfesten denna kväll, så jag hade bokat upp den med annat. Jag var på Ulla Winblad tillsammans med min far, en ordensbroder och hans fru och käkade julbord. Det är fjärde året som denna konstellation käkar julbord tillsammans, så det har nu blivit en tradition. En trevlig tradition tycker jag. Förra året var vi på Torekällberget i Södertälje, och i år blev det alltså Ulla Winblad. Det är ju en välrenomerad restaurang, men jag måste säga att julbordet var inget som direkt imponerade på mig. Det var inte överdådigt, vilket inte är en nackdel. Men den gravade laxen smakade inte så mycket. Jag saknade ålen (men den kanske man inte kan servera med gott samvete på grund av risk för utrotning), pressyltan var torr och tråkig, rullsyltan såg mer ut som julskinka. Men i övrigt var det bra. Dom hade fint bröd, och sillen var också OK. Men något extra, som man hade väntat sig, var det inte. Av alla de julbord jag käkat håller jag fortfarande Fjäderholmarna högst. Sedan kommer Torekällberget, och sen vet jag inte. Men ett grundläggande krav på ett bra julbord är naturligtvis att dom serverar grisfötter. Det hade dom på Ulla Winblad. Jag kom faktiskt hem i anständig tid. Tur för nu har jag ett antal timmars arbete framför mig med en grej som ska vara klar till i morgon lunch.

Inga kommentarer: