torsdag 1 juli 2010

Daboksblad torsdag 1 juli 2010

Hade en tanke om att gå upp tidigt för att fotografera, men begreppet "tidigt" är relativt. Det som var tidigt för mig var INTE tidigt för solen. När jag så småningom kom iväg följde hund och fru med. Det blev en fin promenad och jag fångade flera fina motiv i sökaren. Dessvärre glömde jag stoppa minneskort i kameran, så det bidde inga bilder.

Efter frukosten satte vi kurs mot Strömstad för att hälsa på bekanta (Ulla och Bertil), tillika medlemmar i vår IOGT-NTO-förening, som har sommarställe strax söder om Strömstad. Vi skulle vara där klockan två, så vi hann med en liten sväng in i Strömstad först. Vi blev bjudna på fika och sedan en rundvandring i det sommarstugeområde som de hade sin stuga. Det roliga var att Bertil var uppvuxen på den gård som en gång hade ägt hela området. Det var Bertils släktingar som en gång för många år sedan hade styckat upp och exploaterat området.

Efter rundvandringen tänkte vi åka hem, men se det gick inte. Vi blev inbjudna på middag, på villkoret att jag hjälpte till att laga den. (Matlagning är inte Ullas bästa gren tycker hon själv, men hon vet att jag gärna lagar mat.) Det blev väldigt trevligt med middag, och till efterrätten kom mer gäster och när vi var på väg att backa ut från deras tomt kom det ytterligare folk. Och det är klart, med det fina läget med utsikt över havet får man räkna med många besökare. Bl a hade de utsikt över en av norra Bohusläns intressantaste attraktioner. Mitt i fjorden utanför fanns en uppgrundning med en grynna. Den låg så att säga mitt i farleden, även om det inte gick en farled där, men det gick många båtar och det hade hänt mer än en gång att båtar gått på grund. En dag hade inte mindre än fem båtar gått på grundet. Tyvärr fick vi inte se något sådant idag.

När vi kommit en bit på väg hem på E6 blev det liksom bilkö, och så småningom tvärstopp. När vi stått någon kvart slet jag fram datorn (som turligt nog var med), loggade in på vägverket och läste att det var en singelolycka med en långtradare någonstans mellan Strömstad och Tanumshede. Olyckan hade inträffat vid fyratiden, och dom beräknade att vägen skulle vara avstängd i bägge färdriktningarna till klockan 22. En ganska besvärlig, och framför allt svårbärgad olycka med andra ord. Eftersom klockan bara var strax före sju hade vi ingen lust att stå och vänta, så vi vände om, och tillsammans med en jävla massa bilar, varav väldigt många långtradare, körde vi runt hela skiten. Det tog någon timme extra. Tur att vi hade fått middag.

Hemma var vi igen vid halv tio-tiden, och då var det dags för kvällsmat. Sedan lite TV-tittande, lite dator, och nu är det läggdags.

Inga kommentarer: