lördag 10 juli 2010

Dagboksblad lördag 10 juli 2010

Dags för avslutning på MHF Campingklubbs riksträff. Avslutningen ser ut som den brukar. Samling i ottan (kl 10) och så spelar träfforkestern en timme, och därefter lite prisutdelningar i tipspromenader, boule-turneringar och så lite allmänt prat. Sen är det slut och man åker hem. Träfforkestens framträdande var en succé, men det berodde inte enbart på att dom hade en vansinnigt duktig kompgitarrist. Låtvalet är givetvis också en framgångsfaktor. Vem älskar inte pärlor som Huggkubben, Snoa med Storsjöodjuret, Bälgajuck i busken, Tiotusen röda rosor, Blott en dag ett ögonblick i sänder, Snurran och Inbjudan till Bohuslän som gånglåt. Den sistnämnda med mig på sång. Jag har aldrig sjungit den så vansinnigt fort, och en av dragspelarna sa att han aldrig någonsin hade spelat den så långsamt. Men det är skillnad på om man prioriterar texten eller musiken. Jag som vissångare lyfter givetvis fram texten, och då kan man inte bara rassla över melodin i gånglåtstempo.

Klockan ett hade vi fått ihop alltihop och kunde dra vidare. Lärdom nummer ett. Parkera aldrig husvagnen på gräsunderlag i en uppförsbacke. De är ett helvete att starta med husvagnen efter bilen i till och med svagt uppförslut på gräsunderlag. Det slirar rätt bra. Men det löste sig. Vi har bokat plats på campingen i Simrishamn från söndag, så vår plan var att komma ungefär halvvägs, vilket torde vara ungefär Jönköping. Men det gick rätt bra att köra, visserligen varmt men en väl fungerande AC i bilen gjorde att vi kände att vi gott kunde köra några mil till. Så vi hamnade i den smålänska metropolen Värnamo. En riktig jävla byhåla. Det verkar inte finnas något 3G-nät här heller (fan vad jag hatar den svenska landsbygden med dåligt utbyggt 3G-nät), men någon dum fan har ett öppet trådlöst nätverk som jag kan smygsurfa på, så det gör jag. Det är varmt som fan, tur att vi har AC i husvagnen, och det finns mygg i småland också. Det ska bli skönt att komma till Skåne och slippa myggen.

Dagens höjdpunkt (som jag personligen missade) var den danska husvagn som riggade upp sig mitt emot oss. I stället för att backa in vagen som vanligt hederligt folk med lite backvana gör, hade han två el-motorer monterade på husvagnen, en på vardera hjulet. Medelst en fjärrkontroll kunde han således enkelt styra in vagnen på platsen. Jag har sett sånt på husvagnsmässor tidigare, så det var liksom ingen nyhet. Och någon ska väl vara dum nog att köpa något sådant. Det är ungefär som bogpropeller på fritidsbåtar. Bara till för de som inte kan hantverket. Jag har sett sånt där på husvagnsmässor tidigare, så det var liksom ingen nyhet. Jag har bara undrat vilka som skulle vara dumma nog att köpa en sådan mojäng. Men det mest förvånande var att denne dansk vevade ner stödbenen manuellt. Han kunde väl för fanken haft en elektrisk skruvdragare. Det är det förvånansvärt många som har.

Efter kvällsfika och hundpromenad är det nu läggdags.

Inga kommentarer: