fredag 2 juli 2010

Dagboksblad fredag 2 juli 2010

Jag fick en chock i morse. När jag lyssnade på radion (på varje välordnad campingplats spelar dom radio inne på toaletterna, i duschen och i diskrummet) sa dom att det var fredag. För det första trodde jag inte det var sant, vart har alla dagar denna vecka tagit vägen? Vi har ju knappt fällt ner stödbenen här i Bohuslän. För det andra tog det mig flera minuter att konstatera att det nog faktiskt stämde, att det var fredag. Då är man ganska dagvill. Ett tecken på att man redan kopplat bort allt vad arbete, civilisation och vardagen heter.

Eftersom det redan blivit fredag var vi tvungna att arbeta i två arbetslag för att hinna med allt. Ena arbetslaget hade att avverka Nordens ark, och det andra var tvungna att besöka Bohus Malmön för att undersöka ett kafé som låg där. På väg till Nordens ark stannade vi till vid något som heter Lyckans bageri. En lada mitt ute i ödemarken (så mycket ödemark det nu kan bli i Bohuslän) där dom smällt ihop en vedeldad stenugn som dom bakar bröd i. Det kändes som en bohuslänsk kopia av det skånska Olof Viktor. Jag hoppas innerligt att det går lika bra för Lyckans bageri som för Olof Viktor. Dom verkade ha sunda ambitioner. Ett bra sortiment och baka verkade dom också kunna. Vi köpte både Levain-bröd och annat rågbröd. (Om dom blir berömda, kom ihåg att det var här ni läste om dom först!)

Sedan dumpades ena arbetslaget av på Nordens ark och det andra satte kurs mot Bohus Malmön och Lenas Café. Eftersom ett kafébesök tar mer på krafterna eftersom det är intensivare än ett besök på Nordens ark, åkte arbetslag nummer 2 hem och vilade middag efter fikat hos Lena. Därefter lagades det middag och så var det dags att hämta hem arbetslag nummer 1 från Nordens ark.

Middagen, bestående av pannbiff med lök och kokt potatis samt jordgubbar till efterrrätt, åts med förtjusning. Därefter, utan att diska drog vi järnet till systemet för att hinna innan de stängde. Vi är ju för fanken nästan i Smögen, och då måste man ju i alla fall någon kväll käka färska räkor och vitt vin. När vi var på väg in på systemet kom dagens tredje chock. Jag och äldsta dottern insåg att, om så skulle vara fallet, vilket det ju inte är, så skulle hon själv kunna handla på systemet. Fan hon är 20 år, hur gick det till? Systemet hade i alla fall en bra alkoholfri avdelning. I stort sett allt som finns att köpa av sånt hade dom där.

Sedan full fart mot Smögen och en promenad på den berömda bryggan. Jag vet egentligen inte varför man måste dit, men trots allt är det ganska roligt att gå där och titta på folk och båtar. Alla ens förutfattade meningar om människor och båtar kan man få fullständigt bekräftade när man går där. Vi hittade Lejonet och Björnen-glass, som vi köpte. (Alltid roligt och gott med Lejonet och Björnen-glass. Jag minns när dom 1977 startade i en liten källare på Räntmästaregatan i Göteborg. Då var jag där.)

Efter glassen gick vi och köpte räkor och några billiga DVD-filmer. Jag fotograferade en del, och sedan gick vi tillbaka till bilen. Hem och diska och sedan dricka kvällskaffe. Familjen i övrigt tittade på en film (inte någon av de vi köpt) och jag gick ut för att fotografera. Jag har för en himla massa år sedan tagit en i mitt tycke fantastisk bild på Hovenäset, som inte ligger långt från campingen. Jag skulle försöka ta några liknande bilder, som borde bli ännu bättre eftersom kameran och fotografen är betydligt bättre än vid det förra tillfället. Dessvärre var det disigt och solen orkade inte riktigt igenom diset, så det sket sig.

Efter den misslyckade fotorundan dukade vi upp med levande ljus och räkor och vitt vin (gör sig utmärkt i Ikeas glatt färgade saftglas av plast. Det är bara vinsnobbar som vill verka märkvärdiga som måste ha riktiga vinglas) och det nyköpta brödet från Lyckans. Det blev väldigt lyckat. Därpå följde räksanering och hundpromenad och så lite meck med dagens bilder, och därefter läggdags.

2 kommentarer:

Susanne sa...

Dagens fotografering var MED minneskort i kameran, förmodar jag? :D

Hundblues sa...

Japp, det var det. Du måste läsa min fotoblogg också om du ska hänga med i allt. Jag har nu hittat funktionen på kameran som gör det omöjligt att ta bilder när minneskort saknas.