tisdag 6 juli 2010

Dagboksblad tisdag 6 juli 2010

Dags för avfärd. Frisk? Näe inte i dag heller. Fortfarande ont i halsen och allmänt vissen. Före klockan 13 hade vi att checka ut, och det gick bra. Vi rev ner förtält och sjöstuvade alla grejer och kom iväg runt 12. Och sedan började den långa dagsetappen från Karlstad till Ransäter. Cirka 6 mil. Bortemot halv två rullade vi in på MHF Campingklubbs riksläger på Ransbergs herrgård. Området var inte riktigt avsett för husvagnsuppställning, utan primärt för scout-tältning, eftersom Ransberg är nykterhetsrörelsens scoutförbunds gård, och markerna runtomkring används framför allt för scoutaktiviteter. Egentligen är det ju lättare för en husvagn att parera sluttande underlag än för en tältare. Men i mitt tycke var det ganska besvärlig teräng at stäla husvagnen i. Men det ordnade sig.Vi står i en uppförsbacke på gräs. Fan vet hr jag ska komma härifrån, men det löser vi på lördag. När vi ställt upp vagnen satte vi oss och fikade, och sedan en promenad för att bekanta sig med omgivningarna. Bägge barnen hade ju varit här för två år sedan på campingläger, så dom visste var i duschen sniglarna bodde, och andra viktiga saker. Det visade sig rätt snart att standarden här är mycket lägre än vad den är på en normal campingplats. Det saknas till exempel fullsändigt diskmöjligheter.

Så småningom blev det dags att laga middag, fälla upp förtält och sedan gå och delta på själva öppnandet av riksträffen. Att fälla upp förtältet var en spännande övning. Jag brukar ta bort tre av fyra sidor innan vi fäller tältet. Det blir mycket mer lätthanterligt med färre sidor påhängda. När jag hade satt upp alla sidorna konstaterade jag att hela tältet såg jävligt snett ut, och jag konstaterade efter mycket funderade att jag hade satt samtliga tre sidor på fel ställe. När jag satt dem på rätt ställe såg det mycket bätre ut.

Efter öppningsceremonin drog vi oss tillbaka till vagnen för att dricka kvällmsat. På grund av infektion i kroppen var jag ganska trött, och nu tänker jag lägga mig.

Inga kommentarer: