tisdag 13 juli 2010

Dagboksblad tisdag 13 juli 2010

Rusade upp strax före åtta och drack en kopp morgonkaffe. Sedan tog jag hunden och gav mig iväg på en morgonpromenad innan det blev för varmt. För sent kan jag säga, men vi orkade i alla fall en tur in till stan och sen tillbaka igen. Frukosten var klar när jag kom hem så det var bara att äta. Medan andra plockade undan frukosten och gjorde sig klara, satt jag och skrev på ett mejl för att beskriva vad för kamera en person skulle välja. Ingen lätt sak. I synnerhet inte som personen vill ha en systemkamera och jag anser att man mycket noga måste tänka igenom sitt kameraanvändande innan man bestämmer sig för vad för typ av kamera man vill ha.

Sedan åkte vi iväg mot Ystad, men liksom igår började vi utflykten med ett besök på hundbadet för att Ia skulle få svalka ner sig. Men som vi går där och badar kommer det en jävla störtskur och överraskar oss. Full fart mot bilen, och så kör vi till Ystad. Inte riktigt lika varmt som igår, utan en mer behaglig temperatur.

I Ystad börjar jag med att besöka Bäckmans Hattaffär, men dom hade inga roliga hattar i år. Det har dom haft tidigare år, så både min vinterhatt och min sommarhatt kom för närvarande därifrån. Sedan besökte jag Expert för att få ett nytt SIM-kort. Det visar sig nämligen att mitt nuvarande SIM-kort är så gammalt så det fungerar inte i 3G-nät. Jag har ju varit min operatör trogen och aldrig bytt operatör, och då blir det så att man förr eller senare får ett för gammalt SIM-kort. Döm om min förvåning när jag får höra att Telia vill ha hundra spänn av mig för ett nytt SIM-kort. Vilka jävla idioter. Hade jag bytt operatör när jag köpte nya telefonen hade jag fått ett SIM-kort gratis. Eller hade jag bytt operatör när jag köpte förra telefonen och bytt tillbaka när jag köpte den nya telefonen hade jag också fått ett nytt SIM-kort gratis. Men de trogna kunderna som aldrig byter operatör, de ska minsann tvingas betala för nytt SIM-kort. Gissa om jag var otrevlig när jag ringde till operatörens kundtjänst för att höra om det verkligen var sant. Jag var tydligen så otrevlig som det bara går att vara, för handläggaren i kundtjänsten la bara på luren när jag började kräva att få prata med någon som var ansvarig. Jag har skickat ett surt mejl till kundtjänsten där jag i princip ber dom dra åt helvete. Ska bli spännande att se vad dom svarar. Jag har i alla fall fått ett nytt SIM-kort och nu kan jag köara 3G-trafik på nya telefonen. Fantastiskt.

Efter Ystad tänkte vi åka till Skåne-Tranås för att fika på Madam Blå. Det visade sig dock att dom har stängt på måndagar och tisdagar. Men Österlenchoklad hade öppet så dit åkte vi och köpte choklad. Sedan åkte vi till Borregården, mellan Borrby och Lödderup för att fika. Där var det inte stängt.

Hemkomna tog jag en tur med kameran för lite makrofotografering och sedan var det dags att grilla middag. En av husvagnsgrannarna påstod att det luktade precis som i grekland när jag grillade och hon undrade vad för spännande kryddor jag använde. Olivolja och timjan, som vanligt. Inga konstiga kryddblandingar, och inga konstiga glacer. Så enkelt som möjligt ska maten kryddas, vilket är mer av italiensk matkultur än grekisk.

När maten var grillad och uppäten var det dags för allsång på Skansen. Turligt nog var vi inte där utan hemma i husvagnen. Oturligt nog sändes eländet på TV, så helt undkom jag det inte. Morden i Midsomer står jag dock ut med, i synnerhet om jag får fika till. Och det fick jag. Nu har jag suttit i förtältet och pillat på datan en stund, nu kan det inte vara annat än läggdags.

Inga kommentarer: