lördag 30 april 2011

Dagboksblad lördag 30 april 2011

Frun rusade upp tidigt som fan och gick en liten sväng med hunden. Jag sov. Frun gjorde frukost. Jag sov. Frun väckte mig. Jag sov, men sen vaknade jag. Efter frukosten packade vi ihop oss och kopplade husvagnen och satte kurs mot Österbybruk och MHF Campingklubbs årliga vårträff på Simbadets camping. Egentligen började träffen redan i torsdags kväll (gissa om medlemmarna till största delen är pensionärer), men vi hade ju inte haft möjlighet att åka förrän idag.

Några timmar senare rullade vi in, men till min stora besvikelse fick vi inte stå på vår "vanliga" plats. Men det går att hantera. När vi fått ner stödbenen och kopplat elen promenerade vi in till Österby för att handla, framför allt bullar på bageriet, men även mat och andra förnödenheter på Ica. Sedan hemåt och fika, och därefter en rejäl hundpromenad.

Hemkomna från den blev det till att läsa, laga och äta middag och vila sig i form för kvällens begivenheter. Dom började klockan sex med svampsoppa och smörgås. (Fan, jag har svårt att anpassa mig till pensionärernas konstiga mattider. Jag vill inte äta någon slags lunchmiddag klockan ett.) Efter svampsoppan tillbaka till vagnen och fortsätta att läsa, och så småningom dags att promenera bort till valborgsmässoelden, som traditionsenligt tändes på någon slags flotte som låg förankrad en bit ut i Herrgårdsdammen. Lite lagom småtrevligt firande med lokal kör, korvförsäljning och vårtal. Men det var otroligt kallt, bara runt 3 grader, och det var vi inte riktigt klädda för.

När vi hade frusit arslet av oss gick vi tillbaka till vagnen och kokade kaffe och käkade en österbybulle och tittade lite på en medhavd film. Nu borde man gå ut med hunden en sväng, och egentligen skulle jag vilja gå ut och fotografera natten, så som jag brukar göra när jag är här, men det är fortfarande så förbannat kallt. Det kanske bara blir en liten hundpromenad, och sedan vet man aldrig, det kanske kan bli te och smörgås när man kommer hem.

Inga kommentarer: