söndag 28 november 2010

Dagboksblad söndag 28 november 2010

När jag vaknade i morse var det en jävla lampa som lyste mig rakt i ögonen. Efter en liten stund insåg jag att det var adventsstjärnan vi hade hängt upp igår kväll som lyste. Ska nog sätta dimmer på den, så den inte lyser så starkt. Efter morgonkaffe begav sig frun ut på hundpromenad, och jag började skriva på ett brev till ordensbröderna i vår Utpost. Och så förberedde jag middagen.

Efter frukosten, som vi intog när frun kommit tillbaka från promenaden la vi sista handen vid städandet inför eftermiddagens adventsfika. Vi har, sedan drygt tio år tillbaka, haft som tradition att bjuda släktingar och vänner på adventsfika på första advent. Ibland har vi inte orkat, och något år har det blivit andra advent i stället. Men i år var det planerat till idag. Men det var nog fan sista gången jag gör något sådant. Av 16 önskade gäster kom endast 3. Alla som inte kom hade synnerligen goda själ för att inte komma, så absolut ingen skugga över dem. Men det känns mycket tråkigt med så stort manfall. Dessutom var det sex personer som jag visste det inte ens var någon idé att fråga, för de är alltid upptagna på första advent. Men tack vare de tre som kom, blev i alla fall eftermiddagen efter omständigheterna bra.

När gästerna hade gått gick jag på hundpromenad, och sedan var det middagsdags. Efter middagen sov jag middag på kökssoffan (det är inte så ofta det är möjligt, för den är oftast belamrad med diverse saker), och sedan färdigställde jag brevet jag påbörjade i morse. Sedan följde fika och Beckfilm, och nu är det fan dags att gå och lägga sig. Vad gör jag här egentligen?

Inga kommentarer: