onsdag 14 oktober 2009

Han är inte helt kass,

Cesar Milan alltså. Det finns faktiskt några små gobitar i hans program om hunduppfostran. Men man måste se mycket skit för att hitta gobitarna. En gobit som jag tagit till mig, både i hundsammanhang och i många andra sammanhang är följande. Ofta när han kommer hem till en problemhund som han ska få ordning på, och frågar hur ofta hunden får gå på promenader, får han till svar att dom inte längre går på promenader för det är så besvärligt vid hundmöten. Då tar Cesar ut hunden på en promenad, och när dom är på gång att möta en hund säger han ungefär: "Kanon, nu får vi ett perfekt tillfälle att träna hundmöte." Har ser varje hundmöte som en möjlighet att få träna på det som inte funkar och inte som ett problem som måste hanteras. Det gillar jag, se inte bara problemet, se även möjligheten med situationen. Och jag viker aldrig undan när jag möter en hund när vi är ute och går. När mina projektledare beklagar sig över nya problem säger jag: "Va´roligt, ytterligare ett problem vi kan få lösa och visa vår skicklighet med."

Det finns en skröna (eller också är det sant, fan vet) att på kinesiska är det samma tecken för förändring och möjlighet. En förändring är alltså inte lika med problem. Detta brukar framför allt framhållas på företag när dom planerar att säga upp folk. Detsamma gäller hundmöten.

Inga kommentarer: