lördag 17 oktober 2009

Dagboksblad lördag 17 oktober 2009

Vaknade hyfsat tidigt och gick upp för att koka kaffe. Så småningom masade vi oss upp och käkade frukost. Medan frun sedan gick hundpromenad röjde jag efter frukosten och satte en deg. Sedan åkte vi till stan. Att åka till stan på lördagsförmiddagarna har alltid varit ett nöje för mig. Dessvärre delar inte alltid övriga familjen den uppfattningen, och inte helller alltid finns det möjlighet att göra det. Hur som helst, idag gjorde vi det, och som vanligt när man åker till stan på lördagarna parkerar man bilen vid Tegnérlunden och kan på så sätt få sig en espresso på Primafila, som är en av stans bästa espressobarer. Därefter begav vi oss till Cordon Bleu for att inhandla en baksten att ha i ugnen. Med en baksten får man jämnare värme och kan dessutom baka på stenhäll. Det blir liksom bättre så. Jag såg en baksten på Olof Viktors i somras, men av någon anledning köpte jag ingen. När jag såg vad dom kostade på Cordon Bleu ångrade jag att jag inte köpte någon av Olof Viktor. På Cordon Bleu var dom betydligt dyrare. Och dom väger så mycket så det är inget man släpar runt i stan när man lördagsflanerar, så vi bestämde att ta den på tillbakavägen. I stället satte vi kurs mot NK och deras pralinavdelning, som är ett de bästa ställena i stan att köpa praliner på. På vägen dit passade jag på att leta efter en ny kavaj, men liksom vid tidigare försök gick det inte alls. Det finns bara svarta, gråa och mörkbruna. DET VILL JAG INTE HA!!

Efter pralinköp och bakstensköp gick vi till Nybergs och fikade, och åkte sedan hem.
Jag satte en deg till, och sedan gick vi på hundpromenad. Väl hemma igen bakade jag ut den ena degen och kokade saft. Sedan lagade jag mat och bakade av de första bröden. Brödorgien har sedan fortsatt hela kvällen. Jag har satt ytterligare en deg, den andra degen bakades av och saften buteljerades. Vi hyrde en film och tittade på den, samt bakade av den tredje bröddegen. Nu ska vi dricka te och käka nybakat bröd.

4 kommentarer:

Karin sa...

Men hallå !!!!!!
Köpa en baksten !!!!!!!
Att du inte sagt något till mig, jag är ju i branschen ..........
Kunde säkert fixat en till "specielprice for you" !!

Kram på er !!!!!!

Hundblues sa...

Specialpris, det tror jag säkert. Stenen jag köpte, som har samma storlek som en ugnsplåt kostade 625 kronor. Men eftersom jag inte vet lämplig tjocklek och typ av sten tyckte jag det var bättre att vända mig till en köksaffär. I alla fall för den första stenen.

Karin sa...

Jag vet ...........

Hundblues sa...

Ja, varför skulle du inte veta det förresten. Du är ju i branchen. Jag lovar höra av mig inför nästa steninköp.