onsdag 14 oktober 2009

Brödveckan

Någon gång för något år sedan skrev jag (tror jag) om brödbloggen Paindemartin, eller framför allt om vad jag hade läst i en tidning om hur mannen bakom bloggen såg på en brödvecka. På tisdagen och onsdagen började han fundera på vad för bröd han skulle baka till helgen, på torsdagen satte han fart på surdegarna, på fredagen gjorde han fördegarna och på lördagen bakade han själva brödet. Senaste veckorna har jag gått hårt åt bokhandeln här hemma och köpt Jan Hedhs nya bok, den nyutkomna boken av mannen bakom brödbloggen ovan samt en bok av bagaren på Brunkebergsbageriet, och samtliga böcker lyfter fram surdeg och fördegar som absolut nödvändiga för att baka gott bröd. Idag är det onsdag, nu ska jag läsa böckerna och planera helgens brödbak.

Inga kommentarer: