tisdag 3 augusti 2010

Dagboksblad tisdag 3 augusti 2010

Började dagen med att åka till glasögonaffären. Jag tycker att mina vardagsglasögon har blivit för svaga, i synnerhet i närsynfältet (dom är progressiva). Jag var hos optikern i våras för att få nya terminalglasögon, men då tyckte jag inte jag behövde nya vardagsglasögon, men nu har jag ångrat mig. Jag gick till Synoptik på Götgatan i Stockholm. Där har vi gått i generationer och alltid varit nöjda. Synoptik har ju i sin reklam sagt att de har glasögonstylister som hjälper till att välja rätt bågar. Man kan ju undra hur mycket det är en yrkesskicklighet och hur mycket som bara är "profftyckande". Butiken hade tre "kategorier" av bågar, bågar till normalpris, bågar som man av en eller annan anledning valt att i en kampanj sälja för 1:- samt lågprisbågar som främst är avsedda för terminalglasögon. Affären hade också erbjudandet att om man köpte glasögon och bågar till ordinarie pris, kunde man också få ytterligare ett par glasögon utan kostnad, vilket man lämpligen utnyttjar till att få ett par med färgade glas, som kan fungera som solglasögon. Detta nappade jag givetvis på. Till sådana glasögon väljer man bågar ur lågpriskategorin, dvs samma som till terminalglasögon. Och nu kommer det intressanta. Hon som hjälpte mig att välja bågar valde exakt samma bågar som hennes kollega hade valt åt mig i våras till mina terminalglasögon. Detta bevisar att glasögonstylist-funktionen har hög kvalitet, eftersom resultatet är repeterbart. Dom växte i anseende kan jag säga.

Efter detta begav jag mig till Sibyllans kaffe- och tehandel för att köpa lite te. När jag höll på att köpa te fick jag syn på en låda som stod på disken. Denna låda innehöll första skörden av Darjeeling. Det var enligt butiksexpediten världens godaste te. Då var jag ju tvungen att köpa ett hekto. Jag tyckte inte jag skulle köpa mer, för teet kostade 1490:- per kilo.

Sedan åkte jag till Saturnus Café och klämde en kaffe och en tårtbit. Kaffet var väl inte så dyrt, men tårtbiten kostade 65:- Lite mycket kanske, men den var god. Sen åkte jag och jobbade.

Efter jobbet var det middag, lite bildarbete och så kvällens höjdpunkt; utredning av Ias högra mustasch. Det var något jävla kladd i den, så det arbetet tog en och en halv timme. Sedan var det Morden i Midsomer. Och dags att prova det nya teet. Jag gjorde det nog lite för starkt, för det var inte direkt så att man svävade på moln när man druckit det. Och nu efter lite bildredigerande och bokbeställande, har det blivit dags att sova.

Inga kommentarer: