söndag 29 augusti 2010

Dagboksblad söndag 29 augusti 2010

Upp lika tidigt som igår, och så iväg till fotokursen. Idag samlades vi vid Karlbergs station och vandrade sedan iväg för att fotografera. Också denna dag mycket givande. Dels lärde jag mig en del nya saker, och dels fick jag bekräftat sådant som jag tänkt ut själv. (Fan, man kanske inte är en så dåligt fotograf ändå.)

Bortemot 5 var kursen slut, och jag satte då kurs mot Orminge. Vi var bjudna på middag hos vänner, och jag åkte direkt från stan. Frun åkte hemifrån med bilen, och så sammanstrålade vi ute i Orminge. En mycket trevlig middag, och jag noterade två intressanta saker. Familjen vi besökte har två barn i åldern..... tja, 3-7 år någontig sånt. När vi satt och pratade kom barnen ideligen och ville ha sina föräldrars uppmärksamhet. Sånt beteende kan man förhålla sig till på två sätt. Dels kan man tycka att barnen är ouppfostrade som inte respekterar sina föräldrars vilja att prata med sina gäster. Det är nog inte alldeles ovanligt att man tänker så. Men jag tänkte så här: Det faktum att barnen kräver sina föräldrars uppmärksamhet är nog ett tecken på att de är vana att få det. Och det är ju fantastiskt. Föräldrar som verkligen bryr sig om sina barn finns det alldeles för få. Dom barnen kommer växa upp och bli goda krafter för ett mänskligt och humant samhälle. Vidare noterade jag att så fort något barn kom för att prata med sina föräldrar så slutade jag att prata. Bara för att barnet skulle få plats. Det är ett omedvetet beteende hos mig, och jag ser det som väldigt positivt. Det skulle kunna tyda på att jag visar respekt för alla människor, och inte behandlar barn som mindre viktiga. (jävla flum, jag vet, men det känns rätt bra att tycka så.)

Så småningom åkte vi hem, och då fanns det inte mycket tid till annat än att gå och lägga sig. Sådetså

Inga kommentarer: