onsdag 5 augusti 2009

Kulturjävlaskymning

Idag har vi varit i "Fabriksbutiken" i Höganäs. Jag har under många år gått och funderat på att köpa en ny kaffepanna till husvagnen. Den gamla jag har är av aluminium, och det sägs ju kunna ge......eh, vad heter det.....eh.....alzeimer. Inte för att jag tror det är någon risk när man bara använder den 4 veckor om året, men ändå. Varje gång jag varit inne i en fabriksbutik för Höganäs/Ittala/Arabica/Hackman/Gustavsberg/Rörstrand (I Höganäs, Gustavsberg eller Lidköping)har jag stått och klämt på en kaffepanna men tyckt att den varit för dyr, över 500 spänn. Men i år tänkte jag faktiskt slå till. Jag stegar glatt in i fabriksbutiken i Höganäs, går fram till en som verkar jobba i butiken och frågar var dom har kaffepannorna. "Det har vi inte. Vad är en kaffepanna för något?" Jag förklarar så gott jag kan. "Är det någon slags termos?" Jag förklarade igen. "Det har vi aldrig haft." JAMENFÖRHELVETE, vet inte dagens ungdom (hon var runt 20-25) hur man kokar kaffe utan kaffebryggare? Turligt nog för detta skräckexemplar av dagens ungdom kom en lite äldre kollega till hennes hjälp, precis innan jag blev heligen förbannad och tänkte tala om vad jag tyckte om henne och hennes kunskaper om husgeråd, och talade om för mig att dom inte längre hade kaffepannor i sortimentet, för det sålde så dåligt. Det är tyvärr ett påstående som jag mycket väl kan tänka mig stämmer. Men det är bedrövligt att personal i en butik för husgeråd inte vet vad en kaffepanna är för något.

Nu får jag väl ge mig ut att leta efter denna kaffepanna i vanliga butiker snabbt som attan, innan även de tar bort den från sortimentet. Och skulle jag hitta en lär den väl kosta en bra bit över 800 i en vanlig butik.

Inga kommentarer: