lördag 20 juni 2009

Hur svårt kan det va`?

Jag har ju tidigare ondgjort mig över bl a Lärarförbundets och dess ordförande Metta Fjelkners osedvanligt korkade inställning att behöriga lärare är mycket viktigare än kompetenta lärare. Jag blir så jävla trött när man tror att utbildning och examen är det samma som kompetens. Visst, med utbildning och examen följer ofta kompetens, men inte alltid. Och kompetens kan man skaffa sig på andra sätt än genom formell utbildning. Och idag på radion hörde jag om ytterligare en yrkesgrupp som inte kan skilja på utbildning och kompetens. Av något EU-skäl (som jag inte begrep, kanske ökad rörlighet och fritt vårdval eller vad det kan ha hetat) såg man (jag uppfattade dock inte vem "man" var) en stor risk för sämre läkarvård i Sverige, eftersom läkare utbildade i andra länder som kommer till Sverige för att arbeta har sämre utbildning än läkare utbildade i Sverige. JAMENFÖRHELVETE, LÅT BLI ATT ANSTÄLLA DEM DÅ!!!!!! Se till att anställa läkare med nödvändig kompetens istället för att bara fokusera på formell examen. Hur svårt kan det va´? (Uppenbarligen oöverstigligt svårt eftersom hela lärarsverige med några få undantag tjatar om behöriga lärare istället för kompetenta lärare). Jag blir så trött.

Inga kommentarer: