fredag 19 juni 2009

Dagboksblad fredag 19 juni 2009

Tredje gången sedan jag föddes som jag inte tillbringat midsommarafton i Mölnlycke. (Första gången var när jag var på språkresa 1980 och andra gången när fruns kusin gifte sig 1985.) Och naturligtvis var det våra vänner en bit bort som förbarmade sig över oss och bjöd hem oss. Självklart var det trevligt, det är det alltid hos dem. Vi medförde de nybakade baguetterna och två jordgubbspajer, som jag ägnat förmiddagen åt att baka.

Vi käkade sill-lunch och sedan gick vi till ett närliggande midsommarfirandet och tittade på när folk dansade smågrodorna och andra ringlekar som antingen kräver att man är litet barn, har små barn själv eller är lagom onykter för att man ska stå ut. Eftersom inget av ovanstående kriterier passade in på mig stod jag knappt ut. Såsmåningom gick vi hem till våra bekanta igen och då ägnade sig de hugade delarna av sällskapet sig åt att spela gitarr och sjunga. Andra spelade visst kort. När lunchen hunnit sjunka undan togs grillen fram och vi grillade middag. Och man kan väl säga att det var lagom till grillandet som regnet kom. Till smågrodorna var det helt enkelt kanonväder, men sedan blev det bara sämre och sämre, och så till slut kom regnet.

Ia fick inte följa med idag, men hon har haft sällskap av fruns syster, och när vi nyss kom hem visar det sig även att äldsta dottern kommit hem och dom två har nu ockuperat TV:n och TV-soffan, så fan vet vad man ska göra nu. Mecka lite bilder kanske. Eller gå ut och försöka hitta sju flickor att lägga under kudden. Eller ska jag satsa på sju sorters kakor i år igen kanske. Får se vad det kan bli.

8 kommentarer:

Helena o Tosca sa...

Jag har tillbringat alla midsomrar på sommarstället, utom när jag var på språkresa (1999).

Hundblues sa...

Lyckliga dig som har lyckats bevara traditionen så väl. Men som jag skrivit för något år sedan, vår midsommartradition känns mer som ett tvång än som en rolig tradition, eftersom midsomrarna inte längre är som de var förr.

Yvonne & Galotterna sa...

Vi förstod att ni stannade hemma i år, annars hade ni väl hört av er?

Hundblues sa...

Klart vi hade hört av oss om vi varit på plats. Så lätt kommer man inte undan oss. Men jag lovar, vi hör av oss när vi kommer ner, vilket blir vecka 28. Är ni hemma då?

Anonym sa...

Hej

Vi är hemma men jobbar båda två.

Men någon kväll kanske vi kan ses?

Hundblues sa...

Låter utmärkt. Vi hör av oss. Vi kanske också stannar helgen efter, eller kommer helgen före, det får man se.

Yvonne & Galotterna sa...

Helgen efter (lördag) ska vi på Agilitytävling. Ni kanske vill hänga på? Det är i Bollebygd, inte långt från Mly.

Hundblues sa...

Det låter ju trevligt. Vi får se vad som kan passa. Vi hör av oss i alla fall.