lördag 27 juni 2009

Dagboksblad lördag 27 juni 2009

Efter morgonfika, frukost och hundpromenad begav jag mig iväg för att lördagshandla. Många människor jag känner vill gärna veckohandla, men då tycker jag att man liksom slår ihop allt det roliga till bara ett tillfälle. Det är mycket bättre att sprida ut nöjet på flera dagar under veckan, och idag blev det alltså lördagshandling.

När jag kom hem från affären var frun i full gång med att arbeta i trädgården. Vete fan vad hon fick kraften från till detta i värmen. Hon hade gått lös på ett av våra äppleträd och var i full färd med att beskära detta. Det kan ju låta lite konstigt att beskära träd mitt i sommaren, men faktum är att träd ska JAS-beskäras, det vill säga beskäras i juli, augusti och september. (Det är nästan juli nu) Det där med att beskära på våren är bara trams. Det bevisas främst av att vi som beskär våra träd i JAS-perioden inte får några så kallade vattenskott. Att man ska beskära på våren beror enligt initierade källor på att histoiskt hade inte trädgårdsmästarna så mycket annat att göra då, och kunde följdaktligen hjälpa folk beskära deras fruktträd, även om det egentligen är helt fel tidpunkt.

Så småningom blev det fika i trädgården, och sedan fick frun och jag för oss att åka till ett närliggande köpcentrum för att försöka hitta lite sommarkläder. Det gjorde vi, men inte riktigt de som vi hade tänkt.

När vi kommit hem och fortsatt arbeta i trädgården bestämdes det att bägge barnen ville åka till en närbelägen sjö för att bada. Dock är den inte så varken närbelägen eller centralt placerad att kommunala färdmedel eller cykel går att använda för att ta sig dit, vilket betydde att de ville ble skjutsade. Det passade i och för sig bra, för då kunde vi som inte ville, eller fick bada (hundar är ju dessvärre inte välkomna på badstränder) gå en promenad.

Väl hemma igen påbörjades middagen. Det blev kyckling med tomatsås och ris, alltihop kryddat med en jävla massa vitlök. Trodde jag, men när vi käkade smakade det inte alls speciellt mycket vitlök. Efter detta blev det så småningom dags för en hundpromenad, och nu hade vädret blivit betydligt mer behagligt. Kvällen rundades av med fika, och tidig strax tidig sänggång, för planen är att stiga upp klockan 3 i morgon bitti för att gå ut och fotografera i morgonljuset. (Hur jävla dum får man bli? Men det är skönt efteråt, och i bästa fall kan det bli en och annan bra bild.)

2 kommentarer:

ulrika sa...

Läser att ni oxå har värme....Phuu!! Lycko dig som har semester. Jag har tre arbetsdagar kvar. Sen.... Ha det gott!

Hundblues sa...

Fast på arbetet finns det luftkonditionering, så det är lite tvetydigt om man ska vara lycklig som får vara ledig när det är såhär jävla varmt. Men lugn bara lugn, det kommer nog regn lagom till din semester ;)